Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast
Results 11 to 20 of 22

Thread: Fables, of sprookjes.

  1. #11
    Inactive Member Gently's Avatar
    Join Date
    March 6th, 2001
    Posts
    347
    Follows
    0
    Following
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quoted
    0 Post(s)

    Post

    Nog een keer keek ze met halfgebroken ogen naar de prins en toen stortte ze zich van het schip af de zee in en ze voelde hoe haar lichaam in schuim werd opgelost. Toen steeg de zon op uit de zee, de stralen vielen heel zacht en warm op het ijzig koude zeeschuim, en de kleine zeemeermin voelde de dood niet, ze zag de heldere zon en boven haar zweefden honderden lieflijke, ijle schepsels.
    <font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Hoe komt men er toch bij dat sprookjes eindigen met 'en ze leefden nog lang en gelukkig'?

  2. #12
    Inactive Member gbouman's Avatar
    Join Date
    August 28th, 2002
    Posts
    18
    Follows
    0
    Following
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quoted
    0 Post(s)

    Post

    Originally posted by MGM:
    Ik zou toch zweren dat hier al een Fables-topic bestond?
    <font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">verwijzingen in comics [img]wink.gif[/img]


    KlaasVaak

  3. #13
    Inactive Member MGM's Avatar
    Join Date
    August 18th, 2000
    Posts
    117
    Follows
    0
    Following
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quoted
    0 Post(s)

    Post

    Ja, die topic zocht ik dus eigenlijk! Bedankt voor 't linken. Maar ik zie dat een nieuwe topic misschien toch wel beter was.

    Wie wist hier eigenlijk dat Sneeuwwitje een zus had?

  4. #14
    Inactive Member gbouman's Avatar
    Join Date
    August 28th, 2002
    Posts
    18
    Follows
    0
    Following
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quoted
    0 Post(s)

    Post

    Maar dat is niet sneeuwwitje van die van de 7 dwergen! en in Fables worden die wel even gemakshalve tot een en dezelfde persoon gebombardeerd.

    Trouwens, ik ben begonnen om mijn comics eens echt te catalogiseren en wie kwam ik tegen: Bill Willingham in de serie The Dreaming #55 en wie liet hij daar opdraven: de 3 biggetjes en de wolf van roodkapje etc. Bill heeft trouwens ook het een en ander nog gedaan voor Sandman Presents dus hij is bekend met het fenomeen dat in THE DREAMWORLD er werelden zijn gedoemd zijn te verdwijnen omdat de inwonenden niet meer "gedroomd" worden door de mensen in THE REALWORLD. ik geloof dat dit gegeven ook van toepassing is in Fables toch?

    Van Fables heb ik alleen maar de eerste 2 paperbacks en daarin komt de Adversary nog niet echt naar voren, alleen in deel 1 daar wordt hij kort even aangehaald maar dan wel nog als een entitie uit een ver ver verleden. Ik mag dus aannemen dat dat in de verhaallijn volgend op de eerste 2 TPB's enigszins wordt bijgesteld?

    KlaasVaak

  5. #15
    Inactive Member MGM's Avatar
    Join Date
    August 18th, 2000
    Posts
    117
    Follows
    0
    Following
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quoted
    0 Post(s)

    Post

    Zijn dat niet dezelfden? Oh, dat is nieuw voor mij.

    Pfff... toch een edit. Anyway, ik heb net Snow-white and Rose-red gelezen en het lijkt er inderdaad op dat de Sneeuwwitjes niet dezelfde persoon zijn. Wat wel interessant is, is dat de enige dwerg in het verhaal een slechte dwerg is. Nu is er slechts ??nmaal aan de dwergen van Sneeuwwitje gerefereerd in Fables, wanneer Beauty opmerkt dat ze wel eens een gerucht over Snow en de zeven dwergen heeft gehoord. Waarna Snow ijzig wordt en Boy Blue "Don't mention the dwarfs!" tegen Beauty zegt. Zou het kunnen dat Snow uit Fables helemaal niet het Sneeuwwitje van de zeven dwergen is?


    En ja, vanaf de vierde verhaallijn komt the Adversary flink in beeld.

    <font color="#cc6600" size="1">[ April 30, 2004 06:47 PM: Message edited by: MGM ]</font>

  6. #16
    Inactive Member MGM's Avatar
    Join Date
    August 18th, 2000
    Posts
    117
    Follows
    0
    Following
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quoted
    0 Post(s)

    Post

    Originally posted by klaasvaak:
    Trouwens, ik ben begonnen om mijn comics eens echt te catalogiseren en wie kwam ik tegen: Bill Willingham in de serie The Dreaming #55 en wie liet hij daar opdraven: de 3 biggetjes en de wolf van roodkapje etc. Bill heeft trouwens ook het een en ander nog gedaan voor Sandman Presents dus hij is bekend met het fenomeen dat in THE DREAMWORLD er werelden zijn gedoemd zijn te verdwijnen omdat de inwonenden niet meer "gedroomd" worden door de mensen in THE REALWORLD. ik geloof dat dit gegeven ook van toepassing is in Fables toch?
    <font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Geen zin in een edit. [img]tongue.gif[/img]

    Niet helemaal. In Fables is het sprookjesfiguur dat zeer populair en bekend is bij de gewone mensen vrijwel onsterfelijk.

  7. #17
    Senior Hostboard Member Morlun's Avatar
    Join Date
    June 21st, 2001
    Posts
    187
    Follows
    0
    Following
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quoted
    0 Post(s)

    Post

    Posted by MGM
    Wie wist hier eigenlijk dat Sneeuwwitje een zus had?
    <font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Ik.

    Dat is nog een redelijk bekend verhaal. Sneeuwitje en Rozerood die bij hun moeder in het bos wonen en dan bezoek krijgen van een beer.

  8. #18
    Inactive Member gbouman's Avatar
    Join Date
    August 28th, 2002
    Posts
    18
    Follows
    0
    Following
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quoted
    0 Post(s)

    Post

    Ik zal nog eens de figuren de revue laten passeren en graag verbeteringen en aanvullingen als het kan want voor sommige zaken kan ik niet meer terugvallen op sprookjesboeken want die zijn niet meer in mijn bezit (nadat mijn eigen kinderen die boeken ontgroeid waren begonnen mijn broers, zussen en schoonzussen pas aan kinderen en daar zijn ze nu te vinden).

    1. Jack, dat is dus die van de bonestaak, (schrijver Tabart, onbekende bron)
    2. Johnny, portier, wie is hij, hij blijft namelijk de gedaante houden van een portier op het moment dat grimble wel in een trol veranderd)
    3. Grimble, balie, wie is hij, hij veranderd in een trol als bluebeard in de gevangeniscel jack bedreigd?
    4. Flycatcher, schoonmaker, wie is hij? kikkerkoning?
    5. Bigby, de wolf van de drie biggetjes (schrijver Halliwell)
    6. Beauty & the Beast (schrijver de romein! Lucius Apuleius)
    7. Snow White, van sneeuwwitje en rozerood (bekend door Grimm, overgenomen van Karoline Stahl, onbekende Franse? bron)
    8. Blue Boy, gedicht uit Moeder de Gans, Perrault.
    9. Rose Red, zie punt 7
    10. Princess ?
    11. Bluebeard, ook van Perrault, bron is waarschijnlijk het leven van Giles de Rais geweest.
    12. Colin, een van de drie biggetjes zie punt 5. deze big verwijst zelf weer naar de film BABE, PIG IN THE CITY als hij zegt "I'm a pig and i belong in the city",
    13. Prince Charming, van assepoester?
    14. king cole, burgemeester. bezit een pijpcollectie en is volgens mij ook feathertop, die uit het prozastuk "A wolf in the fold" in de TPB #1. waarom ik ooit die link gelegd heb weet ik niet meer en twijfels komen boven maar laat het maar zo voor nu. ik weet niet of dat verhaal ook in de losse comics voorkomt. Feathertop is geschreven door nathaniel hawthorne.
    15. black forrest witch, hier heb ik nog geen research op gedaan
    16. pinocchio, hier ook nog niet verder op door gegaan.

    KlaasVaak

  9. #19
    Inactive Member gbouman's Avatar
    Join Date
    August 28th, 2002
    Posts
    18
    Follows
    0
    Following
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quoted
    0 Post(s)

    Post

    voor diegenen die al verder in het verhaal zitten (ik zit pas bij #10 vanwege de TPB's) enkele opvallende zaken die aandacht kregen in de tekeningen van deel 1 t/m 5:
    in de kamer van bluebeard staat een tafeltje tegen de muur en op het tafeltje staat een stolp met daarin een haak zoals je die om je geamputeerde hand doet als je een zeevaarder bent. aan de muur boven het tafeltje hangt een schilderij met een zeeaanzicht inclusief schoener.
    de burgemeester heeft een aanzienlijke collectie pijpen en muziekinstrumenten zoals cello's en violen. dit zouden hints kunnen zijn over hun sprookjesachtergrond maar eventueel ook hints naar de adversary of spionnen die namens de adversary in fabletown rondlopen.

    KlaasVaak

  10. #20
    Inactive Member MGM's Avatar
    Join Date
    August 18th, 2000
    Posts
    117
    Follows
    0
    Following
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quoted
    0 Post(s)

    Post

    Originally posted by klaasvaak:
    4. Flycatcher, schoonmaker, wie is hij? kikkerkoning?
    <font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Yep, dat wordt in een later nummer aangehaald.

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •