Page 1 of 3 123 LastLast
Results 1 to 10 of 30

Thread: Schrijvers en hun eigenaardigheden

  1. #1
    HB Forum Owner Oh!'s Avatar
    Join Date
    January 23rd, 2001
    Posts
    840
    Follows
    0
    Following
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quoted
    0 Post(s)

    Talking

    SCHRIJVERS EN HUN (EIGEN)AARDIGHEDEN
    De Kurt Busiek drinking game

    Je herkent het vast wel. Wanneer je een paar jaar verschillende comics hebt gelezen en daarbij veel werk van een bepaalde schrijver hebt gezien, ontdek je bepaalde 'karaktertrekjes' in het script. Iedere schrijver heeft zo zijn of haar eigenaardigheden, of beter, eigen aardigheden; terugkerende thema's, terugkerende quotes, herkenbare personages en ga zo maar door.

    Het beste voorbeeld is Chris Claremont, al was het alleen omdat hij de afgelopen vijfentwintig jaar zo veel comics heeft geschreven. Comics over dezelfde personages, bovendien, waardoor je niet kunt voorkomen dat je in een routine vervalt. Hoe vaak heb je een X-Man niet 'horen' zeggen "Your choice, your funeral" of "No quarter asked, none given"? Stuk voor stuk van die typische (veelal po?tische) Claremontismes die veelvuldig in zijn werk opduiken.

    Wat dacht je van Warren Ellis? Hoe vaak heeft hij niet een serie geschreven waarin hij een kettingrokende, grofgebekte en cynische Brit introduceerde? Dat gebeurt net zo vaak als de hoofdpersonages in comics van Garth Ennis filosoferen over de kameraadschap in het leger of tijdens een oorlog. Je weet ook zeker dat je een titel van Joe Casey leest wanneer de superheld opeens in driedelig grijs de aandeelhouders van een multinational toespreekt en wanneer iemand vijf pagina's nodig heeft voor een simpele anekdote, moet het wel een serie van Brian Michael Bendis zijn.

    Bij het lezen van de eerste twee delen van Superman: Secret Identity viel me op dat Kurt Busiek inmiddels ook tot het rijtje schrijvers behoort dat je bijna blind kunt aanwijzen. Meer dan in zijn Astro City valt hij hier terug op zijn vertrouwde maniertjes. Daar zou je zo een variant op de beruchte 'drinking game' van kunnen maken. Vandaar deze topic.

    <u>De Kurt Busiek Drinking Game</u>
    1 slok :: Wanneer een pagina tekstkaders bevat.
    2 slokken :: Wanneer een pagina meer tekstkaders bevat dan balloons.
    3 slokken :: Wanneer meer dan 3/4e van alle pagina's in de comic tekstkaders bevatten.
    1 slok :: Wanneer het hoofdpersonage tevens de verteller is van het verhaal en hij de gebeurtenissen via tekstkaders vertelt.
    2 slokken :: Wanneer die tekstkaders de vorm hebben van een brief, een dagboek of een e-mail aan een familielid, vriend of kennis.
    2 slokken :: Wanneer het verhaal in flashbacks wordt verteld.
    3 slokken :: Wanneer het hoofdpersonage een journalist, schrijver of verslaggever is.
    4 slokken :: Wanneer een nummer of een sc?ne wordt geopend door middel van een krantenartikel of een verslaggever of nieuwslezer op de televisie.
    1 slok :: Wanneer een tekstkader of balloon begint met het woord 'and.'
    2 slokken :: Wanneer in ??n tekstkader of balloon dezelfde zin op meerdere verschillende manieren of in een opsomming wordt gezegd (voorbeeld uit Secret Identity #2: "I wasn't so twitchy. I felt better. More grounded. Connected.")
    3 slokken :: Wanneer een personage op ??n pagina meerdere malen met zijn naam wordt aangesproken, zelfs al is geen sprake van een sc?newisseling en gaat het nog steeds om dezelfde personages.
    De hele fles :: Wanneer nostalgisch wordt gefilosofeerd over de verschillen tussen de grote stad en het platteland.

    Wie kan meer voorbeelden aanhalen van schrijvers die geregeld terugvallen op hun beproefde recepten? Het hoeft niet in de vorm van een 'drinking game;' elke inbreng is welkom. De comicwereld wordt bevolkt door zo veel verschillende schrijvers, dat we genoeg patronen in die chaos moeten kunnen ontdekken!

    Voor de duidelijkheid, dit is niet bedoeld als het afkraken van schrijvers of het ventileren van kritiek. Het is gewoon een goedbedoelde, luchtige topic waarin we ons vrolijk kunnen maken over de 'maniertjes' van bekende schrijvers.

  2. #2
    HB Forum Owner Oh!'s Avatar
    Join Date
    January 23rd, 2001
    Posts
    840
    Follows
    0
    Following
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quoted
    0 Post(s)

    Post

    Kom op, waar is de creativiteit? Iemand moet toch een Chuck Austen drinking game kunnen verzinnen?!

    [img]graemlins/martini.gif[/img] [img]smile.gif[/img]

  3. #3
    Senior Hostboard Member Morlun's Avatar
    Join Date
    June 21st, 2001
    Posts
    187
    Follows
    0
    Following
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quoted
    0 Post(s)

    Post

    Originally posted by Oh!:
    Kom op, waar is de creativiteit? Iemand moet toch een Chuck Austen drinking game kunnen verzinnen?!

    [img]graemlins/martini.gif[/img] [img]smile.gif[/img]
    <font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Gently en ik hebben daar al eens een onzin topic mee gevuld. Je wilt toch niet dat we onszelf gaan herhalen? [img]smile.gif[/img]

    Bovendien moet iedan worden afgekraakt en dat mag niet.

    <font color="#cc6600" size="1">[ March 08, 2004 03:22 PM: Message edited by: DennisX ]</font>

  4. #4
    Inactive Member Sven Mesman's Avatar
    Join Date
    February 3rd, 2001
    Posts
    118
    Follows
    0
    Following
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quoted
    0 Post(s)

    Post

    Ik kan wel een Rob Liefeld drinking game verzinnen.. echt mijn terrein [img]graemlins/angel.gif[/img]

    Ik kom r alter in de week op terug [img]graemlins/smarty.gif[/img]

  5. #5
    HB Forum Owner Oh!'s Avatar
    Join Date
    January 23rd, 2001
    Posts
    840
    Follows
    0
    Following
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quoted
    0 Post(s)

    Post

    Originally posted by DennisX:
    Bovendien moet iedan worden afgekraakt en dat mag niet.
    <font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Je kunt toch wel Austens herkenbare maniertjes opdreunen zonder hem af te kraken? Kijk, Sven snapt het tenminste. Go Sven! [img]smile.gif[/img]

  6. #6
    Senior Hostboard Member Morlun's Avatar
    Join Date
    June 21st, 2001
    Posts
    187
    Follows
    0
    Following
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quoted
    0 Post(s)

    Post

    De Mark Millar drinking game

    1 slok :: Als de comic op tijd is.

    2 slokken :: Als de tekenaar zijn deadline niet haalt.

    4 slokken :: Als een Arabische terrorist New York aanvalt waardoor de comic geschrapt word.

    3 slokken :: Als de horrorcomic gaat over de terugkeer van Christus.

    2 slokken :: Een of meerdere characters kunnen het niet nalaten om even te verwijzen naar een 'echte'film/tv ster of film/tv serie.

    1 slok :: Wanneer aan de hand van een verhaalelement de Amerikaanse politiek belachelijk word gemaakt.

    2 slokken :: In een team comic is er altijd een iemand homoseksueel.

    3 slokken :: Mocht er in een team comic niemand gay zijn dan komt dat omdat die ene persoon nog niet uit de kast is gekropen.

    2 slokken :: Je laat altijd de smerige details zien als iemand met grof geweld om het leven word gebracht.

    1 slok :: Wanneer een personage iets is overkomen dan praat ie daar op een overdreven manier over. (Multiple man: Een keer heb ik mezelf meer dan 30 keer vermenigvuldigd. Toen deed ik er een maand over voordat ik weer eens wist hoe ik nu eigenlijk heette.)

    De hele fles :: Als je dit stukje helemaal hebt doorgelezen. [img]smile.gif[/img]

    <font color="#cc6600" size="1">[ March 11, 2004 01:43 PM: Message edited by: DennisX ]</font>

  7. #7
    HB Forum Owner Oh!'s Avatar
    Join Date
    January 23rd, 2001
    Posts
    840
    Follows
    0
    Following
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quoted
    0 Post(s)

    Post

    Originally posted by DennisX:
    De Mark Millar drinking game
    <font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Zie je wel dat je het kunt! Meer! Meer! [img]smile.gif[/img]

    4 slokken :: Als een Arabische terrorist New York aanvalt waardoor de comic geschrapt word.
    <font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Not to rain on your parade, maar was het niet Brian Azzarello die dit overkwam toen hij The Authority vol 2 wilde opstarten (met Steve Dillon als tekenaar)?

    Hmm, een Brian Azzarello drinking game... daar moet iets mee te doen zijn.

    Verder heb je het werk van Mark Millar trouwens prima ontleed. Ik heb bij elkaar twaalf nummers van zijn Ultimate X-Men vertaald en ik denk dat ik daarbij ruimschoots dronken zou zijn geworden als ik de drinking game had gespeeld.

  8. #8
    Senior Hostboard Member Morlun's Avatar
    Join Date
    June 21st, 2001
    Posts
    187
    Follows
    0
    Following
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quoted
    0 Post(s)

    Post

    Posted by Oh!
    Not to rain on your parade, maar was het niet Brian Azzarello die dit overkwam toen hij The Authority vol 2 wilde opstarten (met Steve Dillon als tekenaar)?
    <font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Ze waren bij mijn weten wel bezig met het uitwerken van een concept voor deze reeks.

    De echte getroffene blijft Millar. Die moest zijn laatste arc nog meer aanpassen dan anders en werd hierover zo kwaad dat ie binnen een paar maanden definitief naar Marvel kon verhuizen.
    Hij is hiermee zo ver gegaan dat ie echt de eerstkomende jaren niet meer welkom is daar. Als DC had gekund dan hadden ze Superman: Red Son ook niet gepubliceerd.

  9. #9
    HB Forum Owner Oh!'s Avatar
    Join Date
    January 23rd, 2001
    Posts
    840
    Follows
    0
    Following
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quoted
    0 Post(s)

    Post

    Zag op deze link een hele reeks Claremontisms.

    What's a Claremontism?
    Most writers who have written many stories have developed a certain cadence and language in their writing style. Chris Claremont is very well known within comics circles for his trademark phrases, which are called "Claremontisms" by the fans. As with all trademark phrases, some become tired cliches after a while, but others remain fond memories of past stories and characters.

    Do you recognize any of these Claremontisms?
    * Ah'm nigh invulnerable when Ah'm blastin'
    * Back off, bub. We take care of our own
    * Bub
    * Bunky
    * By the white wolf!
    * Comes with the uniform
    * Cripes!
    * Da, Tovarisch!
    * Flamin' muties!
    * Flamin' _____!
    * Goddess!
    * Heart's Desire
    * Hidey-hole
    * I am _____!
    * I love you. And I, you
    * I possess you, body and soul!
    * I'm the best there is at what I do. And what I do... isn't very pretty
    * It was sweet of you to worry
    * It wouldn't be polite to disappoint them!
    * Me an' mine
    * Me and my big mouth
    * No quarter asked, none given
    * Not today, and not by you
    * Our own fate, our very lives, they're nothing
    * Selfsame
    * Sugah
    * Take your best shot!
    * That fact alone makes them deadly beyond imagination
    * The focused totality of her psychic power!
    * Ungaublich!
    * We did none harm, yet harm was done to us
    * Wolverine! Fastball special!

    Originally posted by DennisX:
    De echte getroffene blijft Millar. Die moest zijn laatste arc nog meer aanpassen dan anders en werd hierover zo kwaad dat ie binnen een paar maanden definitief naar Marvel kon verhuizen.
    <font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Okay, dan heb je gelijk.

    <font color="#cc6600" size="1">[ March 13, 2004 05:50 AM: Message edited by: Oh! ]</font>

  10. #10
    Inactive Member Martijn van Turnhout's Avatar
    Join Date
    April 5th, 2002
    Posts
    52
    Follows
    0
    Following
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quoted
    0 Post(s)

    Post

    Vervolg op de Mark Millar drinking game

    3 slokken :: Als een personage een collega/ partner/ vriend/ vriendin neerbuigend aanspreekt, door elke zin af te sluiten met 'daddio', 'moron', 'sweetheart', 'cowboy', 'little man' of 'big man'.

    4 slokken :: Als een personage besluit zijn ongenoegen te uiten door schreeuwend van de daken 'Oh, for God's sake' of 'For Christ's sake' te roepen.

    <font color="#cc6600" size="1">[ March 13, 2004 10:27 AM: Message edited by: Martijn van Turnhout ]</font>

Page 1 of 3 123 LastLast

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •