Page 1 of 4 1234 LastLast
Results 1 to 10 of 31

Thread: Feedback: Jim Lee's Batman 4

  1. #1
    Inactive Member Gently's Avatar
    Join Date
    March 6th, 2001
    Posts
    347
    Follows
    0
    Following
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quoted
    0 Post(s)

    Post

    Jim Lee's Batman 4 ligt in de winkels. Dit is de topic waar je op deze miniserie van Juniorpress kunt reageren. Alle recensies, opmerkingen en kritiek die in deze topic worden gepost, komen automatisch in aanmerking voor de (elektronische) brievenrubriek.
    Kortom, of je de brief nu ouderwets via de post verstuurt, e-mailt of hieronder een plekje geeft, je dingt nog altijd mee naar de Batman 'Hush' hardcover.

    Het woord is aan jullie.

    Olav


    En nu verder met de oorspronkelijke post van Bernard... [img]smile.gif[/img]

    _________________
    Volledig van mijn a propos gebracht (vreesde al dat ik te laat was voor mijn Sinterklaas inkopen) aanschouwde ik Batman 4. Bij het genot van een mok cappucino het epistel doorgenomen. Ik kan je vertellen dat koude cappucino niet echt lekker is... [img]wink.gif[/img]

    Want dat veroorzaakte het 1e deel van deze uitgave. Hush profileert zich namelijk als meer dan geduchte tegenstander van Batman. Eerst valt hij lichamelijk aan, nu op het geestelijke vlak en daardoor gaat Batman bijna door het lint. Joker (ondanks het feit dat hij niet de dader is) wordt zo geportreteerd dat je weer weet waarom hij gevaarlijk is. Loeb's vertelwijze in deze is meesterlijk. Een klein foutje is het gebruik van Catwoman's zweep, maar vooruit, het zij hem vergeven.

    (de kracht van de zweepslag zou Batman's hoofd finaal hebben afgeslagen)

    Het tweede hoofdstuk van deze comic heeft minder impact. Riddler heeft nooit veel indruk op me gemaakt en dat doet hij hier ook niet. (en het spijt, maar de vertaling van het raadsel is maar zozo... [img]frown.gif[/img] )
    Het optreden van Nightwing en het samenspel met Oracle en Batman is en blijft leuk. Maar het achterliggende raadsel wordt gelukkig vastgehouden en de spanning wordt verder opgebouwd door ten eerste Harvey Dent terug te laten keren maar bovenal door de hint dat Ra's Al Ghul er iets mee te maken heeft (of ieder geval, zijn Lazarus putten)

    Nu maar wachten op nummer 5...

    <font color="#cc6600" size="1">[ November 29, 2003 08:10 AM: Message edited by: Gently ]</font>

  2. #2
    HB Forum Owner Oh!'s Avatar
    Join Date
    January 23rd, 2001
    Posts
    840
    Follows
    0
    Following
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quoted
    0 Post(s)

    Post

    Ik heb je post even aangepast, Bernard, omdat ik aan het begin van elke Batman topic toch ongeveer dezelfde tekst wil hebben. Ja, ja, ik weet het: perfectionist. Sorry! [img]smile.gif[/img]

    Ben het met je eens, dat het eerste deel van Batman 4 bijzonder goed is. Misschien wel het hoogtepunt van de gehele verhaallijn. Ook om te vertalen was het een zeer prettige ervaring. Goed ritme, lekkere vertelstijl, goede monologen in de tekstkaders en een toepasselijk (doch niet verrassend) eind. Yum!

  3. #3
    Inactive Member Farting Bob's Avatar
    Join Date
    July 29th, 2003
    Posts
    10
    Follows
    0
    Following
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quoted
    0 Post(s)

    Post

    Ik had dit antwoord al in die andere post gezet, aangezien ik die comic toen al had. Hier nogmaals:

    'Ik moet als eerste zeggen, die cover mag van mij als 'Cover van het Jaar' meegaan. Deze comic bewijst zichzelf ook weer als zijnde erg mooi geschreven. Misschien is het moralistisch, maar juist dat Gordon degene was die hem tegenhield sprak mij erg aan. Zou hij hem anders doodgemept hebben? We zullen het nooit weten. Ik had trouwens meteen al het gevoel dat onze 'grappenmaker' de waarheid sprak.

    Hiernaast vind ik de manier waarop men het vertelt erg goed gedaan, de manier waarop flashbacks in het verhaal zijn opgenomen, niet alleen verhaaltechnisch, maar ook visueel gezien.

    De cliffhangers tot nu toe zijn ook erg sterk, net zoals de vorige 3 keer was dit de comic die ik als eerst moest en ZOU lezen. Enerzijds kan dat te wijden zijn aan het nieuwe, aangezien ik geen trouwe Batman lezer ben, maar vanaf nu wel, bij JP in ieder geval. Maar wat ik wilde zeggen was dat de cliffhangers ook hun werk uitstekend doen, zo ook deze keer. Welke rol speelt Two-Face is het verhaal, en is hij nog wel 'Two'-face en waarom??? Ligt de identiteit van Hush misschien in een personage die hem hiermee geholpen kan hebben?

    Ik heb nergens overigens nog gezocht naar Hush, dus ik hou het spannend voor mezelf en wil geen conclusion weten. Ik vind die laatste pagina ook erg leuk iedere keer te lezen en het blad door te spitten naar de details.'

    Ik heb overigens niet met een mok cappucino gezeten, maar ik kan wel zeggen dat ik even van de wereld ben als ik deze comic aan het lezen ben. Ik denk toch de beste serie die JP momenteel uitbrengt, hoewel het commerciele aspect natuurlijk ook belangrijk is, aangezien men kennelijk in Nederland toch een vreemde smaak heeft soms, dit gezien het groot aantal kwalitatieve comics wat niet aanspreekt.

  4. #4
    HB Forum Owner Oh!'s Avatar
    Join Date
    January 23rd, 2001
    Posts
    840
    Follows
    0
    Following
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quoted
    0 Post(s)

    Post

    iginally posted by Farting Bob:
    Misschien is het moralistisch, maar juist dat Gordon degene was die hem tegenhield sprak mij erg aan. Zou hij hem anders doodgemept hebben?
    <font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Denk van wel. Dat was althans wel wat ik proefde toen ik die sc?nes aan het vertalen was. Zonder Gordon had Batman zijn opponent in ieder geval flink verwond of wellicht zelfs vermoord.

  5. #5
    Inactive Member Ace_W.Split's Avatar
    Join Date
    November 27th, 2003
    Posts
    10
    Follows
    0
    Following
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quoted
    0 Post(s)

    Post

    Batman deel 4... ligt het nou aan mij of wordt deze miniserie steeds beter?

    Ook ik had er geen kop cappucino bij, maar ik luisterde naar bijpassende muziek van Twiztid, waarvan een der rappers (Jamie Madrox) een grote fan is van de gevleugelde nachtwacht. Heerlijke combinatie, een verse Batman op je schoot met op de achtergrond de "serial killas" van Twiztid.

    Maar genoeg Juggalo Family-waardering (for now)

    Allereerst het Ajax-Feyenoord van de Batman-comics: Batman tegen de Joker. Prachtig neergezet hoe Gordon het gevecht be?indigd. Lijkt een beetje op het verhaal van tante May in Spiderman #96 (toeval dat deze 2 comics dezelfde releasedatum hebben?), maar heerlijk neergezet. De tekeningen die erbij komen geven er een stukje extra emotie bij die er zeker niet misstaat. Dit is wat ik noem teamwork tussen schrijver en tekenaar. Hush weet hoe hij Batman moet raken, en neemt zo te zien iedere kans om Batsy te breken. Want ik ben er zeker van dat als Gordon Batman niet had tegengehouden, de Joker zeker dood had geweest.

    Het tweede gedeelte wordt onder andere onderbouwd door Batman's speurwerk, een eigenschap die hem onderscheid van andere superhelden die het moeten hebben van hun krachten. Prachtige tekening van de Batmobiles, overigens. Ik heb veel van de Batman-comics uit (toen) desinteresse nooit gevolgd, maar toch zijn er veel herkenbare Batmobiles te vinden, waaronder ook mijn favoriet (de bolide uit Tim Burton's verfilming van Batman).

    Als ik dit forum zo lees is de Riddler nooit echt een boeiende vijand geweest. Ook hier verwijs ik weer naar een Batman-film, nl. Batman Forever, waarin Jim Carrey de Riddler neerzet zoals hij volgens mij hoort te zijn.

    Het tweede waarmee hoofdstuk 8 onderbouwd wordt zijn nieuwe ontwikkelingen (in Harvey Dent's geval: afwikkelingen [img]tongue.gif[/img] ) waarmee de schrijvers en tekenaars heerlijk kunnen doorbreien naar het einde van het verhaal.

    Eindconclusie: kan Hush deel 5 niet over een paar seconden in de schappen liggen???

  6. #6
    Inactive Member The Ro's Avatar
    Join Date
    February 17th, 2003
    Posts
    72
    Follows
    0
    Following
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quoted
    0 Post(s)

    Post

    Ik vond 't wel errug toevallig dat gordon net aanwezig was terwijl de Bat de Joke aan het wurgen is.
    Gordon heeft een geweer en schiet 'n waarschuwing op de Bat af om 'm te weerhouden de Joke te vermoorden.

    Joke blijft maar zeggen dat ie onschuldig is (waarvan?, de moord op Bruce's jeugd vrind?)

    Later blijkt dat Joke die gast niet heeft neerschoten, maar dat hij is neerschoten door 'n dienst blaffer, zoals die van de politie...

    En Gordon was bij de politie. Gordon was erbij toen Bat Joke wurgde in hetzelfde steegie waar Bruce's vrind is neergeschoten. En Gordon had een blaffer bij zich, terwijl Joke een fake-pistool bij zich had en "ik ben onschuldig" bleef zeggen.
    Zou Gordon iets met de dood van Bruce vrind te maken hebben, cq neergeschoten?. Of is die gast helemaal niet dood? en zit hij in het complot van Hush. Is Gordon Hush? Is Bruce's wijlen vrind Hush? En wat deed de Riddler eigenlijk in het verhaal als hij genegeerd is door Hush? Antwoord: Hij heeft weldegelijk iets met Hush te maken.

  7. #7
    HB Forum Owner Oh!'s Avatar
    Join Date
    January 23rd, 2001
    Posts
    840
    Follows
    0
    Following
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quoted
    0 Post(s)

    Post

    Originally posted by Ro. AnimatieKoning:
    Ik vond 't wel errug toevallig dat gordon net aanwezig was terwijl de Bat de Joke aan het wurgen is.
    <font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Het enige wat ik kan zeggen, is: lees Batman 5. Daarin wordt uitgelegd dat Gordons aanwezigheid op precies dat moment en precies die plek helemaal niet zo toevallig is als het in Batman 4 misschien leek.

  8. #8
    Inactive Member Ace_W.Split's Avatar
    Join Date
    November 27th, 2003
    Posts
    10
    Follows
    0
    Following
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quoted
    0 Post(s)

    Post

    Dat mag ik aannemen, Gordon verklaarde een wel doordacht standpunt tegenover Battyman, dus mag ik aannemen dat Gordon daar niet toevallig stond te pissen na een avondje doorzakken.

  9. #9
    Inactive Member The Ro's Avatar
    Join Date
    February 17th, 2003
    Posts
    72
    Follows
    0
    Following
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quoted
    0 Post(s)

    Post

    Originally posted by Oh!:
    Het enige wat ik kan zeggen, is: lees Batman 5. Daarin wordt uitgelegd dat Gordons aanwezigheid op precies dat moment en precies die plek helemaal niet zo toevallig is als het in Batman 4 misschien leek.
    <font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Kijk, er kan altijd iemand in het theater al met de politie hebben gebelt toen Harley de zaak beroofde. Of G-man was al zelf te plekke om ook naar de voorstellinge te kijken.
    Aangezien deel 5 er pas weer over een ruime maand is, speculeer in nu graag al [img]wink.gif[/img]

  10. #10
    HB Forum Owner Oh!'s Avatar
    Join Date
    January 23rd, 2001
    Posts
    840
    Follows
    0
    Following
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quoted
    0 Post(s)

    Post

    Het antwoord is eigenlijk nog veel simpeler. Of gecompliceerder. Ligt er maar net aan hoe je de zaak bekijkt.

    Dat er een telefoontje aan te pas is gekomen, kan ik al wel verklappen.

    En ja, 'Battyman' is een heerlijk domme bijnaam voor onze gekostumeerde wreker. Heb ik dus ook lekker laten staan in de vertaling.

Page 1 of 4 1234 LastLast

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •