Page 1 of 3 123 LastLast
Results 1 to 10 of 22

Thread: Fables, of sprookjes.

  1. #1
    Inactive Member MGM's Avatar
    Join Date
    August 18th, 2000
    Posts
    117
    Follows
    0
    Following
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quoted
    0 Post(s)

    Post

    Ik zou toch zweren dat hier al een Fables-topic bestond? Maar goed, even copy-pasten, dan maar. En wat spoilerspace voor hen die de eerste arcs nog niet hebben gelezen, maar dat wel van plan zijn.

    S

    P

    O

    I

    L

    E

    R

    S

    Zoals in de tweede arc is vastgesteld, kan Snow niet gedood worden omdat haar populariteit en bekendheid in de 'gewone' wereld te groot is. Voor de drie biggetjes geld dit in zekere zin, aangezien deze allemaal wel gedood zijn, maar er zijn drie biggen voor in de plaats terug gekomen. Goldy (Goudhaartje) kon vrij veel hebben totdat ze eindelijk gedood was (of in ieder geval leek te zijn). Nu ben ik in een discussie verwikkeld met een vriendin over WIE nou eigenlijk de grootste en bekendste fabels zijn. De enige manier van enige objectiviteit die we tot nu toe hebben kunnen bedenken, is het hanteren van Disney-films. Heb je een Disney-film? Dan ben je even moeilijk om zeep te helpen als Snow White.

    <blockquote><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">spoiler (click to view):</font><hr size="1"><div class="spoiler" id="AYB9NV">Ik ben echter van mening dat Roodkapje ook in die categorie hoort, terwijl ze geen film heeft. Zoals uit de dialoog in het laatste nummer blijkt, leeft ze nog.</div><hr size="1"></blockquote>

    Persoonlijk ben ik van mening dat laatstgenoemde een van de bekendste en grootste fabels is, en zeker in de categorie Sneeuwwitje en Assepoester hoort. Niet qua verhaal, want alle Disney-films zijn liefdesverhalen (daar mankeert die theorie dus al), maar wel qua bekendheid. En Goudhaartje hoort daar wat mij betreft niet bij. Overigens schaar ik Belle, het Beest en Doornroosje toch ook niet in die categorie, maar de Grote Boze Wolf en Prince Charming daarentegen weer wel. Die komen beide zelfs in meerdere fabels terug (respectievelijk Roodkapje en De drie biggetjes, en Asseposter, Doornroosje en Sneeuwwitje en vermoedelijk nog wel enkele).

    Zijn er hier nog meer die uitspraken willen doen omtrent de rangorde van de sprookjesfiguren?

    Of, mocht daar behoefte aan zijn, te speculeren/debatteren over de identiteit van The Adversary (want het tot nu toe geleverde antword is volgens mij te voor de hand liggend) of de identiteit van het personage dat oorspronkelijk The Adversary zou zijn (want de hints hiervoor waren zo vele malen subtieler)?

  2. #2
    Inactive Member Gently's Avatar
    Join Date
    March 6th, 2001
    Posts
    347
    Follows
    0
    Following
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quoted
    0 Post(s)

    Post

    arrr... ik moet heeeeel snel mijn Fables terughalen want elke keer als ik de titel voorbij zie komen begin ik te watertanden...

    Wat sprookjes figuren betreft, ik denk dat de bekendheid vooral scoort dankzij de korte verhalen zoals Roodkapje. De korte sprookjes lijken duidelijker de boodschap in de fantasie zien en daardoor (mi) blijven die beter in het geheugen liggen.

    Denk maar eens aan 'Het meisje met de zwavelstokjes' (die kent ook iedereen) of het oerHollandse jongetje en de dijk...

  3. #3
    Inactive Member MGM's Avatar
    Join Date
    August 18th, 2000
    Posts
    117
    Follows
    0
    Following
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quoted
    0 Post(s)

    Post

    Originally posted by Gently:
    Denk maar eens aan 'Het meisje met de zwavelstokjes' (die kent ook iedereen)
    <font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Wie? [img]redface.gif[/img]

    Ik denk dat Disney-films wel zeker meespelen in de bekendheid van de sprookjes, maar dat de klassiekers toch ook zeker een naamsbekendheid behouden. Daarin is echter toch wel een gradatie te herkennen. Ik bedoel, Roodkapje kan ik zo ongeveer wel dromen, Goodhaartje en de drie beren kan ik de strekking van het verhaal nog wel over vertellen, maar vna Repelsteeltje ken ik maar bar weinig. Ja, dat van z'n naam.

  4. #4
    Inactive Member Gently's Avatar
    Join Date
    March 6th, 2001
    Posts
    347
    Follows
    0
    Following
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quoted
    0 Post(s)

    Post

    Originally posted by MGM:
    Wie? [img]redface.gif[/img]
    <font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Foei. Lees Anderson's meest tragische sprookje ooit.

  5. #5
    Inactive Member MGM's Avatar
    Join Date
    August 18th, 2000
    Posts
    117
    Follows
    0
    Following
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quoted
    0 Post(s)

    Post

    Oooooh... ja, nu je het zegt!

  6. #6
    Inactive Member Gently's Avatar
    Join Date
    March 6th, 2001
    Posts
    347
    Follows
    0
    Following
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quoted
    0 Post(s)

    Post

    Originally posted by MGM:
    maar vna Repelsteeltje ken ik maar bar weinig. Ja, dat van z'n naam.
    <font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Maar dat is ook ongeveer de strekking van het verhaal... [img]wink.gif[/img]

    Maar ach, ik heb misschien ook te veel gelezen.

  7. #7
    Inactive Member MGM's Avatar
    Join Date
    August 18th, 2000
    Posts
    117
    Follows
    0
    Following
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quoted
    0 Post(s)

    Post

    Dat zou kunnen. [img]wink.gif[/img]
    Overigens hoorde ik net dat het origineel van De Kleine Zeemeermin nou niet bepaald vrolijk afloopt. [img]eek.gif[/img]

  8. #8
    Inactive Member Gently's Avatar
    Join Date
    March 6th, 2001
    Posts
    347
    Follows
    0
    Following
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quoted
    0 Post(s)

    Post

    Klopt. Disney's bewerking is in mijn ogen (naast de gruwelijke extra karakters en eenvoudig tekenwerk) een verkrachting van het schitterende verhaal.

  9. #9
    Inactive Member Xanta Claws's Avatar
    Join Date
    June 28th, 2001
    Posts
    83
    Follows
    0
    Following
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quoted
    0 Post(s)

    Post

    Ja, maar het karakter Ariel is later menigmaal gebruikt in de XXX-sfeer. [img]smile.gif[/img]
    BTW hoe loopt het originele verhaal dan eigenlijk?

  10. #10
    Inactive Member MGM's Avatar
    Join Date
    August 18th, 2000
    Posts
    117
    Follows
    0
    Following
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quoted
    0 Post(s)

    Post

    De prins wil haar niet na de drie dagen en ze verandert in zeeschuim, zover ik weet.

Page 1 of 3 123 LastLast

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •