Page 1 of 3 123 LastLast
Results 1 to 10 of 22

Thread: Invisibles - Discussie : Apocalipstick

  1. #1
    Inactive Member spondaman's Avatar
    Join Date
    May 16th, 2001
    Posts
    199
    Follows
    0
    Following
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quoted
    0 Post(s)

    Post

    De tweede Tradepaperback van The Invisibles.
    Wederom was het een verzameling van goede en minder goede verhalen. Gelukkig was de eerstgenoemde in de meerderheid.

    Things fall apart
    Dit deel begint met een tweetal dat door een verlaten gedeelte van een kerk lijkt te lopen. Verspreid over de gang staan verschillende paddestoelen en ook een groot soort plant.
    "It is dead isn't it?"
    "That one is"
    "There may be more"
    Wat een idee zou kunnen geven van wat de twee achter de deur vinden die ze met geschrokken gezichten hebben geopend.
    De man in de witte kleding en met het witte haar is waarschijnlijk de verdwenen John-a-dreams. Het is niet duidelijk wie de ander is, waar ze zijn en wanneer dit zich afspeelt. Maar het maakt wel duidelijk dat John-a-dreams een grotere rol zal gaan spelen.
    Het tweede gedeelte van het verhaal is vooral een opstapeling van actie en laat zien dat de Invisibles niet alleen met hun geest vechten. Belangrijk hieraan is wel dat Jack Frost de soldaat vermoord en daarmee eigenlijk zijn "onschuld" vermoord.

    Season of Ghouls
    Het eerste wat opvalt is de nieuwe tekenaar. Ik vond de stijl te druk voor de Invisibles.
    Je wordt in dit verhaal geintroduceerd met een papa Guede, ook een invisible, en met voodoo, die later een nog veel belangrijke rol gaat spelen.
    Het verhaal op zich is weinig belangrijk. Het wordt duidelijk dat er meerdere "slechte" groepen zijn, die meer weten over de andere werelden.
    Het belangrijkste aan dit verhaal is denk ik te vinden op bladzijde 49, waar Baron Zaraguin aangeeft dat King Mob de prijs moet betalen voor de geschenken die hem zijn gegeven. Wat deze geschenken precies zijn wordt niet duidelijk en ook de prijs blijft een raadsel.

    Royal Monsters
    In dit verhaal komen de jagers uit de eerste TpB weer terug. Het wordt duidelijk dat ze veel macht hebben en zich voorbereiden op iets, het creeren van een "royal moonchild", maar waarom ?
    Ook maak je kennis met de Invisible Sutton. Ik dacht eerst dat dit John-a-dreams was, wat zijn afwezigheid bij de Invisbibles zou verklaren.
    Het wordt wel duidelijk hoe de jagers aan de informatie over de Invisibles zijn gekomen. Hopelijk staat niet alles in Sutton's dagboek.
    Het meisje met de spikeharen zat volgens mij ook al in de eerste TpB op blz 52. Ze zegt tegen Jack dat Tom een "pain in the arse" is meer niet. Misschien was ze er toen al op uit gestuurd om te zorgen dat Jack geen Invisible werd.

    Best man fall
    Prachtig verteld, maar volgens mij niet echt belangrijk voor het verhaal. Je ziet wel dat dit een soldaat is die door King Mob is vermoord in de eerste TpB.
    Ik vind het eigenlijk jammer, heel erg jammer, dat dit niet de soldaat is die Jack Frost vermoord heeft in dezelfde TpB. Die was voor Jack Frost en dus het verhaal veel belangrijker dan deze onbetekende soldaat.
    Verder prima tekenwerk, lekker Engels ook. Ik weet niet waarom ik dat vind, misschien omdat de gezichten en personages zo Engels aandoen. Maar dat is ook maar een mening

    She-man
    Een hoop moeilijke namen van Azteecse goden.
    Ik denk dat dit de eerste is van een reeks kennismakingen met alle Invisibles.
    Morrison begint wel meteen met de meest contoversiele van de groep. Maar hij krijgt het voor elkaar een interessant en informatief verhaal te schrijven en sympatie te kweken voor het personage.

    She-man: Venus as a boy
    Sir Miles, de belangrijkste jager, stuurt Brodie achter Lord Fanny aan. Hij zegt ook wat over "Division X" , maar wederom blijft onduidelijk wat dit precies inhoudt.
    Fanny's verhaal begint in een wc in een nachtclub. De vloeistof waar we mee zijn geintroduceerd in het verhaal van Papa Guede zien we nu uit het gezicht van Lord Fanny komen en lijkt een samenkomen van verschillende tijden te veroorzaken... of andersom.
    We zien hoe Fanny geintroduceerd wordt met hogere machten en hoe haar dubieuze vrouwelijkheid ontstaan is. De vlinder staat natuurlijk voor haar metamorfose en geeft maar weer eens aan dat z/hij niet zomaar een sorcerer zal worden.
    Daarnaast zien we ook dat King Mob wat persoonlijke problemen heeft, die langszaam aan grotere vormen aan lijken te nemen. En we zien dat Brodie Lord Fanny vind.
    Het verhaal sluit af met 6 panels die duidelijk maken dat Divsion X wel degelijk heropend is.

    She-man : day of the nine dogs
    Dit deel bestaat uit een heleboel verschillende verhaallijnen, waarvan Lord Fanny's verleden nog steeds het belangrijkste is.
    Maar we zien ook Jack Flint, die weer aan het werk moet nu Division X heropend is.
    King Mob ontmoet Jezus en merkt dat Lord Fanny in grote problemen zit. Of Hij nog een grotere rol zal gaan spelen in de Invisibles, ik weet het echt niet. Het lijkt mij meer een gimmick.

    She-man : Apocalipstick
    Het lijkt erop dat Lord Fanny in Mictlan zal moeten blijven en dan ook te maken krijgt met Orlando, die ze daar naartoe heeft gestuurd.
    Het wordt ook duidelijk dat John(-a-dreams) Fanny heeft geintroduceerd aan de Invisibles en dat Jack inmiddels flink wat op zijn kerfstok heeft gehaald.
    "This one in my place Mictlantehcutli" fluistert Lord Fanny. Wat zij hier precies mee bedoelt is voor mij nog niet duidelijk.
    Ondertussen is Sir Miles aangekomen en hij zal niet al te goede plannen hebben, met de Invisibles die hij daar vind.

    London
    Een verhaal geheel over Jack. Gelukkig maar want we hebben hem naar mijn mening in deze Tpb te weinig gezien.
    In het begin van het verhaal komt hij Boy en ragged Robin tegen, wat meteen duidelijk maakt wanneer het zich afspeelt. Wat wel apart is, is de erotische gedachte die of Boy of Jack heeft.
    Jack denkt in dit verhaal veel terug aan wat er allemaal gebeurt is en er wordt gedetailleerder verteld over deze gebeurtenissen. Er wordt zo bijvoorbeeld wat duidelijker verteld wat er precies is gebeurt toen hij voor het eerst de barbelith-tag aanraakte. Een gedeelte van de kleine hokjes uit de eerste Tpb blz 66 wordt uitgewerkt. Maar de vallende knoop die ook in deze hokjes voorkomt is nog niet uitgelegd.
    Helaas wordt nog niet alles duidelijk. Zo worden sommige woorden die de "aliens" zeiden weggelaten en enkele cryptische stellingen gedaan.
    Jack laat in de pagina's daarna even duidelijk zien waar hij toe instaat is. Opmerkelijk aan die pagina's is ook dat Sir Miles schijnbaar ook bepaalde krachten heeft.
    Het eindigt met een zak die Jack uit een kluisje haalt. Helemaal duidelijk is het niet wat er precies inzit, maar duidelijk wordt wel dat Jack zijn eigen kant op zal gaan in de komende delen.


    Ik vond over het algemeen deze Trade paperback erg goed. Anders dan de eerste en ik kan ze dan ook niet echt vergelijken. Een ding is duidelijk en dat is dat de verhalen erg intrigerend zijn.
    Het tekenwerk van Jill Thompson vind ik eigenlijk erg goed bij de serie passen.
    Rustig en over het algemeen duidelijk.
    Chris Weston vond ik echt veel te druk.
    Maar het werk van John Ridgeway mag van mij nog wel vaker terugkomen. Erg goed en sfeervol.

    Wat mij verder opviel was dat er in de eerste 3 delen, op de pagina's waar de titel van het deel en de makers staan, een zwarte balk staat. Ik weet niet of dit een foutje van de printer is ofzo, maar ik vond het erg vreemd.

    Daarnaast prachtige covers en ik ga het werk van meneer Phillips steeds meer waarderen.
    Ik kan dan ook niet wachten tot ik de derde TpB heb aangeschaft.

    <font color="#cc6600" size="1">[ May 27, 2002 02:41 PM: Message edited by: Oh! ]</font>

  2. #2
    Inactive Member Volt's Avatar
    Join Date
    February 2nd, 2001
    Posts
    42
    Follows
    0
    Following
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quoted
    0 Post(s)

    Post

    <BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Arial">quote:</font><HR>Originally posted by spondaman:
    Things fall apart

    De man in de witte kleding en met het witte haar is waarschijnlijk de verdwenen John-a-dreams. Het is niet duidelijk wie de ander is, waar ze zijn en wanneer dit zich afspeelt. Maar het maakt wel duidelijk dat John-a-dreams een grotere rol zal gaan spelen.
    <HR></BLOCKQUOTE>

    Correct, de man in het witte pak is John-A-Dreams. Maar het verbaast me dat je het andere personage niet herkent vooral omdat op de pagina meteen na de flashback het gezicht van dit personage te zien is in de huidige tijd. Jawel, het gaat hier dus om King Mob die terugdenkt aan een gebeurtenis in het verleden. Deze sc?ne, in de kerk, zal in de loop van de reeks nog regelmatig terugkeren, maar echt helemaal wordt de gebeurtenis nooit getoond.
    Verder is het inderdaad zo dat Dane door die soldaat te vermoorden zich heel erg schuldig voelt en dat dit wel relevant is voor het verdere verloop van zijn leven.

    <BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Arial">quote:</font><HR>Season of Ghouls
    Het eerste wat opvalt is de nieuwe tekenaar. Ik vond de stijl te druk voor de Invisibles.
    Je wordt in dit verhaal geintroduceerd met een papa Guede, ook een invisible, en met voodoo, die later een nog veel belangrijke rol gaat spelen.
    <HR></BLOCKQUOTE>

    Yep, dit is het eerste nummer dat Chris Weston voor The Invisibles getekend heeft. Inderdaad nogal drukke pagina's, maar al bij al een verbetering tegenover Jill Thompson vind ik toch. In vol.2 zal Chris Weston trouwens de tweede jaargang voor zijn rekening nemen en ik vind zijn tekenwerk daar heem sterk.
    Jim Crow,de voodoo rock 'n' roll ster, is inderdaad een belangrijk personage, en het is wel typisch aan The Invisibles dat een totaal nieuw verhaal wordt geschreven middenin een lopende verhaallijn, precies om een nieuw personage te introduceren.

    <BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Arial">quote:</font><HR>Royal Monsters
    Ook maak je kennis met de Invisible Sutton. Ik dacht eerst dat dit John-a-dreams was, wat zijn afwezigheid bij de Invisbibles zou verklaren.
    <HR></BLOCKQUOTE>

    Goeie theorie, maar wellicht klopt het dus niet en is Sutton gewoon een Invisible die we nog nooit eerder zijn tegengekomen of over gehoord hebben, wat natuurlijk de vraag stelt hoeveel van die Invisibles er eigenlijk rondlopen ? En is het niet vreemd dat Sutton, in tegenstelling tot de cell van King Mob e.d., blijkbaar over geen speciale krachten of mogelijkheden beschikt ?

    <BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Arial">quote:</font><HR>Best man fall
    Prachtig verteld, maar volgens mij niet echt belangrijk voor het verhaal. Je ziet wel dat dit een soldaat is die door King Mob is vermoord in de eerste TpB.<HR></BLOCKQUOTE>


    Inderdaad, niet echt belangrijk voor het verhaal in de zin van "plot". Wel vrij belangrijk voor de theorie, die hier voor het eerst letterlijk aan bod komt : "Try to remember, it's only a game."
    Dit verhaal is een favoriet van vele Invisibles lezers, wellicht vanwege de emotionele waarde, vanwege de boodschap en vanwege de bijzonderheid binnen het geheel dat toch vooral over bovennatuurlijke zaken gaat..

    <BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Arial">quote:</font><HR>She-man

    King Mob ontmoet Jezus en merkt dat Lord Fanny in grote problemen zit. Of Hij nog een grotere rol zal gaan spelen in de Invisibles, ik weet het echt niet. Het lijkt mij meer een gimmick.
    <HR></BLOCKQUOTE>

    Je bent er dus van overtuigd dat het Jezus is ? Ik was het niet echt zeker, hoewel ik het altijd een mogelijkheid gevonden heb. Het beeld dat we te zien krijgen in King Mob's achteruitkijkspiegel geeft geen uitsluitsel, maar het is anderzijds misschien ook geen toeval dat in het vijfde panel van diezelfde bladzijde (waar Boy en Robin zitten te praten) er een text balloon staat met enkel het woord "Jesus" in. Maar waardoor ben jij ervan overtuigd dat het om de Messias gaat ?

    <BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Arial">quote:</font><HR>She-man : Apocalipstick
    "This one in my place Mictlantehcutli" fluistert Lord Fanny. Wat zij hier precies mee bedoelt is voor mij nog niet duidelijk.
    <HR></BLOCKQUOTE>

    Ik denk dat het te maken heeft met het Dodenrijk waar Fanny normaalgezien voor altijd moest blijven. Wellicht is dit gefluister een soort gebed of een soort spreuk waardoor het de "ziel" is van Brodie die voor eeuwig bij Mictlantehcutli moet blijven in plaats van Lord Fanny zelf.
    Heb je overigens de nogal aparte tekenstijl in dit nummer en het vorige niet opgemerkt ? Kijk eens naar blz. (van de TP) 117 bv. een zeer ontypische blz. voor Jill Thompson. Het lijkt meer op een soort Rob Liefeld tekening, inclusief de handtekening met jaartal die de pin-up stijl typeert. Leg daarnaast dan blz.118, een pagina die de typische 9-panel grid volgt, zoals die gebruikt werd in Watchmen. Zo vind je nog wel meer bladzijden die verschillende stijlen uit de comicsgeschiedenis proberen te imiteren, wat ik wel een leuk detail vind.

    Apocalipstick wordt wat meer gekenmerkt door actie en karakterisering dan Say You Want A Revolution, dat toch vooral probeert allerlei idee?n te lanceren. Het is moeilijk om een favoriet uit deze twee TPs te kiezen, want ik vind ze allebei om verschillende redenen erg goed. De drie losse verhalen in Apocalipstick zijn alledrie zeer ongewoon, maar het kernplot zelf gaat amper vooruit. Het vaak afwisselen van tekenaars werkt misschien wel een beetje storend, maar ik moet zeggen dat ik alle tekenaars in deze TP wel graag bezig zie, dus dat is geen probleem. Al moet ik bekennen dat Entropy In The UK (de derde TP) op dat vlak nog iets beter is.

    -Stijn

    ------------------
    "Since nobody wants war, why do wars keep happening?" The Illuminatus! Trilogy

  3. #3
    Inactive Member Harlekein's Avatar
    Join Date
    February 2nd, 2001
    Posts
    103
    Follows
    0
    Following
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quoted
    0 Post(s)

    Post

    Hmm.. Bij het begn beginnen maar. Ik las het eerste deel en wist meteen dat het King Mob was die daar met John-a-Dreams loopt. De overgang van de scene bevestigt dat. Hieruit blijkt maar weer dat het tekenwerk bagger is, want we zouden King Mob gewoon van gezicht moeten herkennen.

    Het tweede verhaal brengt een zeer goede tekenaar met zich mee. Ik vond de stijl heel erg mooi en gedetailleerd en zonder twijfel het beste tot dan toe. Maar misschien past het inderdaad niet zo bij deze comic. het verhaal was warrig, maar best interessant en geeft weer dat de wereld van The Invisibles enorm is.

    Het 3e verhaal was ronduit briljant. De tekenstijl tekent de sfeer prima en het verhaal zelf is niet alleen een beeld op The Invisbles en hoe deze oorlog werkt, maar geeft ook zeker belangrijke informatie. Over de jagers bijvoorbeeld. Maar ook over hoe beide partijen te werk gaan. Het Royal Moonchild is gemaakt om de wereld te heersen nadat zich een proces voltrokken heeft dat ge?nitieerd zou moeten worden door tegenpartij van The Invisibles.

    more to come

    ------------------
    There is no possibility that any perceptible change will happen within
    our own lifetime. We are the dead. Our only true life is in the future.
    We shall take part in it as handfuls of dust and splinters of bone.

    [George Orwell - 1984]

    [This person has been edited by GOD (edited April 20, 1980).]

  4. #4
    HB Forum Owner Oh!'s Avatar
    Join Date
    January 23rd, 2001
    Posts
    840
    Follows
    0
    Following
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quoted
    0 Post(s)

    Lightbulb

    Apocalipstic heb ik een week of twee geleden gelezen, dus ik kan me zowaar in de discussie mengen. Eerst maar even kort mijn mening over de verhalen, dan zie ik morgen en overmorgen wel of ik nog leuke theorie?n heb.

    Things Fall Apart
    Aardig verhaal dat opent met een sc?ne die ik eerlijk gezegd al kende uit The Invisibles, vol. 2. Eigenlijk de afronding van het verhaal uit de eerste TPB, dus de plek in deze bundel vind ik niet helemaal logisch. Matig tekenwerk, overigens.

    Season of Ghouls
    In eerste instantie een echt tussenverhaal, maar ook hier geldt: omdat ik volume 2 van de serie ken, kwam Papa Guede me al bekend voor en kende ik zijn rol binnen het grotere plaatje. Aardig verhaaltje, niet heel bijzonder. Westons tekenwerk is hier nog niet op z'n best.

    Royal Monsters
    In eerste instantie nietszeggend, maar bij nadere bestudering een leuke blik op hoe de 'tegenpartij' te werk gaat. Het meisje met de roze spikeharen kwam me ook bekend voor, Tim, maar ik kan zo snel niet vinden waar in TPB 1 ze opdook. Aardige tekenwerk, dat wel bij het verhaal past.

    Best Man Fall
    Beste verhaal van de bundel, eveneens met het beste, meest toegankelijke tekenwerk. Lekker simpel verhaaltje waarvan de relevantie pas tegen het eind duidelijk wordt. Zo geef je diepte aan je verhalen! Prima.

    She-Man, deel 1-3
    Leuke blik in het leven van Lord Fanny. In volume 2 vond ik dit personage wat minder goed uitgewerkt, maar nu weet ik waarom: de uitdieping heeft in volume 1 plaatsgevonden. Thompson tekent beduidend beter dan eerder in de serie en het verhaal kan ondanks alle verwijzingen naar vaag geneuzel best boeien.

    London
    In sommige opzichten erg eenvoudig, maar hier geldt hetzelfde als bij het vorige verhaal: de uitdieping van het personage Jack komt precies op tijd en geeft de serie meer kleur. Goede hints over de rode draad van de comic, maar helaas tekenwerk dat niet mijn smaak is.

    Conclusie: een betere TPB dan de eerste, hoewel de eerste helft van Say You Want A Revolution nog altijd mijn favoriete verhaallijn blijft. TPB 2 is vooral wat evenwichtiger qua verhaal. Dat kun je over de tekeningen niet zeggen en Morrison zal later beamen dat het gebrek aan vaste tekenaar de serie toen heeft opgebroken.

    ------------------
    If his body was a temple, it was one of those strange ones where people did odd things to animals in the basement, and if he watched what he ate it was only to see it wriggle.
    thetruth | terrypratchett

  5. #5
    Inactive Member The_Silver_Armadillo's Avatar
    Join Date
    February 2nd, 2001
    Posts
    46
    Follows
    0
    Following
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quoted
    0 Post(s)

    Post

    Dit weekend net op tijd de tweede tpb binnen om toch mee te kunnen doen met de discussie.

    Apocalypstick is heel wat duidelijker in zijn verhalen dan "Say you want a revolution" was. Maar toch zijn er genoeg vreemde dingen om over te praten.

    23:Things fall apart.
    Waar staat de 23 voor in de titel? Ik dacht eerst dat het te maken had met het I-Ching hexagram dat eronder staat.
    Hexagram 23 heeft inderdaad te maken met het uiteenvallen van dingen, met uit elkaar gaan.
    Maar het hexagram dat we zien op de titelpagina is eigenlijk Hexagram 27. (The Corners of the Mouth. Perseverance brings good fortune. Pay heed to the providing of nourishment and to what a man seeks to fill his own mouth with.)
    Komen de paddestoelen en de vreemde plant van dezelfde plaats als de paddestoelgebouwen uit 'Say you want a revolution' pagina 84?
    En het was voor mij wel duidelijk dat we te maken hadden met King Mob.

    Best Man Falling. Mijn favoriete verhaal uit deze bundeling. Heel mooi hoe fragmentarisch het leven van Bobby zich ontvouwt tot de troostende woorden dat het alleen maar een spel is. Maar wat zijn de zwevende bellen op pagina 88 als Bobby een teddybeer krijgt. Geesten? Zijn het dezelfde soort bellen als Jack Crow blaast op pagina 53?

    Sheman part 1. Prachtig hoezeer Sheman op het woord Shaman lijkt. De meeste shamannen waren in het verleden vaak vrouwen, nu hebben we er een die het beide is.
    Wie zijn de man en vrouw op pagina 114, ik herken ze niet. Wat is dat voor spul dat Fanny uitkotst en weer in zich opneemt?
    De Liefeld stijl was me inderdaad ook opgevallen. Erg grappig. Wie is Mr. Six?
    Voor mij was het belangrijkste uit deze Sheman story arc het feit dat tijd niet linear is maar dat alles zich tegelijkertijd afspeelt en dat hoe vreemd ook de toekomst invloed heeft op het verleden net zoals het verleden de toekomst beinvloedt. Daarom denk ik dus dat als Fanny zegt: "this one for my place" dat ze Brodies ziel inderdaad offert aan Mictlantehcutli in plaats voor de hare.
    Misschien dat het grapje haar de toegang tot kennis geeft maar Brodies ziel is de prijs voor het ingrijpen van Mictlantehcutli om Orlando uit te schakelen.
    Wat zijn de star demons? In Say you want a revolution worden volgens mij ook al genoemd.

    London.
    Het interessantste vond ik dat de aliens opeens veranderen in een soort kwikzilver blobs. Precies het soort blobs dat Morrison zag tijdens zijn visioen/ontmoeting met 5 dimensionele wezens. (Zie ook de vorige tpb discussie topic).

    Er is nog wel meer noemenswaardig maar ik wilde snel reageren en de voor mij meest opvallende punten aanstippen.

    En het punk meisje komen we tegen op pagina 52 van tpb 1.



    ------------------

  6. #6
    Inactive Member Volt's Avatar
    Join Date
    February 2nd, 2001
    Posts
    42
    Follows
    0
    Following
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quoted
    0 Post(s)

    Post

    <BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Arial">quote:</font><HR>Originally posted by The_Silver_Armadillo:
    23:Things fall apart.
    Waar staat de 23 voor in de titel? Ik dacht eerst dat het te maken had met het I-Ching hexagram dat eronder staat.
    Hexagram 23 heeft inderdaad te maken met het uiteenvallen van dingen, met uit elkaar gaan.
    <HR></BLOCKQUOTE>

    Precies, zoals ook te lezen is op The Bomb (de annotatiepagina bij uitstek over Invisibles) : "The I-ching hexagram on the cover is for number 27, not for the intended 23. A production error, says Grant.. Verder is het getal 23 ook heel belangrijk in een hoop occulte wetenschappen en groeperingen. Dit heeft grotendeels te maken met enerzijds het alchemistische quintessens, 2+3 = 5 immers, dat het perfecte absolute cijfer is. De Steen Der Wijzen, het doel van alchemie, is ook 5 aangezien het het element is (aether bij de Griekse natuurfilosofen) dat de andere vier elementen aanvoegt en compleet maakt. In The Invisibles zullen de cijfers 5 en 23 dan ook vaak voorkomen..

    <BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Arial">quote:</font><HR>Komen de paddestoelen en de vreemde plant van dezelfde plaats als de paddestoelgebouwen uit 'Say you want a revolution' pagina 84?<HR></BLOCKQUOTE>

    Ik ga ervan uit dat de paddestoelen eigenlijk een glimps zijn op de wereld van de vijand, de onderwerpende wezens die de mensheid overheersen. Deeltjes van de Archon-wereld, want zoals bekend zijn paddestoelen zowat van de vreemdste organismen op onze planeet, en niet alleen vanwege hun hallucinogene kwaliteiten.

    <BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Arial">quote:</font><HR>Wie zijn de man en vrouw op pagina 114, ik herken ze niet.<HR></BLOCKQUOTE>

    Ik geloof dat dat gewoon Brodie moet voorstellen met een niet nader genoemde vrouw... dit zeg ik puur op basis van het derde panel waarin we ook Brodie zien, iets eerder op de dag, terwijl hij bij Dane omver rijdt met zijn wagen. Deze sc?ne wordt trouwens op blz.184 nog eens overgedaan.

    <BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Arial">quote:</font><HR>Wat is dat voor spul dat Fanny uitkotst en weer in zich opneemt?<HR></BLOCKQUOTE>

    E?n van de vele terugkerende beelden in The Invisibles is deze vloeibare substantie. In vol.2 wordt hier veel meer aandacht aan besteed, maar uit deze TP kan je al afleiden dat het alleszins iets is dat met magie in de puurste zin van het woord te maken heeft, namelijk met het veranderen van de werkelijkheid. Jim Crow gebruikt de vloeistof ook eerder in deze TP en noemt het een "liquid looking-glass" (nog zo'n beeld dat The Matrix lijkt "geleend" te hebben..). Hij gebruikt de vloeistof om een andere realiteit te betreden, maar later horen we nog wel andere theorie?n hierover. Hetzelfde geldt voor Mr.Six smile

    -Stijn



    ------------------
    "Since nobody wants war, why do wars keep happening?" The Illuminatus! Trilogy

  7. #7
    Inactive Member Volt's Avatar
    Join Date
    February 2nd, 2001
    Posts
    42
    Follows
    0
    Following
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quoted
    0 Post(s)

    <BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Arial">quote:</font><HR>Originally posted by Harlekein:

    Het 3e verhaal was ronduit briljant. De tekenstijl tekent de sfeer prima en het verhaal zelf is niet alleen een beeld op The Invisbles en hoe deze oorlog werkt, maar geeft ook zeker belangrijke informatie. Over de jagers bijvoorbeeld.
    <HR></BLOCKQUOTE>

    Precies ! Dit nummer illustreert andermaal dat The Invisibles ook allerlei geniepige tacktieken toepassen om hun doel te bereiken zoals dus bv. het gebruiken van dubbelagenten (Sutton). Eerder werd al bevestigd dat The Invisibles evenzeer manipuleren toen King Mob en de zijnen Dane aanvielen in jagerspakken om hem te dwingen zich te verdedigen. De les is geloof ik : de wereld van The Invisibles is niet zwart-wit. Voor de dualiteit in het universum refereer ik ook naar het verhaal over de poppenspeler aan het begin van het tweede verhaal in Say You Want A Revolution...

    -Stijn

    ------------------
    "Since nobody wants war, why do wars keep happening?" The Illuminatus! Trilogy

  8. #8
    Inactive Member spondaman's Avatar
    Join Date
    May 16th, 2001
    Posts
    199
    Follows
    0
    Following
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quoted
    0 Post(s)

    Post

    Volt
    Maar het verbaast me dat je het andere personage niet herkent vooral omdat op de pagina meteen na de flashback het gezicht van dit personage te zien is in de huidige tijd.
    Hij heeft haar, geen sieraden en geen make-up om zijn oog. Ik dacht eerst dat het wel King Mob was, maar omdat het niet duidelijk werd gemaakt, dacht ik uiteindelijk dat hij het niet was.
    Nu het duidelijk is dat hij het wel is, zal dit zich waarschijnlijk in het verleden hebben afgespeeld, omdat John nu nog niet vermist is.

    En is het niet vreemd dat Sutton, in tegenstelling tot de cell van King Mob e.d., blijkbaar over geen speciale krachten of mogelijkheden beschikt ?
    Nee, eigenlijk niet. Heeft Boy wel speciale krachten dan ?
    Invisibles zijn in mijn ogen meer mensen die verder denken dan hun neus lang is, om het zo maar even te formuleren.

    Volt
    Dit verhaal is een favoriet van vele Invisibles lezers, wellicht vanwege de emotionele waarde, vanwege de boodschap en vanwege de bijzonderheid binnen het geheel dat toch vooral over bovennatuurlijke zaken gaat..
    Niemand ooit commentaar gegeven op het feit dat hij beter de door Jack vermoorde soldaat had kunnen nemen ?
    En inderdaad is dit verhaal erg mooi weergegeven. Erg dynamisch en je zit echt helemaal in het verhaal. Erg goed.

    Volt
    Maar waardoor ben jij ervan overtuigd dat het om de Messias gaat ?
    Ten eerste weet hij meer dan dat je zou verwachten van zo'n man.
    Ten tweede zit er wel een verdacht duidelijk licht van de lantaarn boven zijn hoofd als King Mob door zijn achteruitkijkspiegel kijkt.
    Ten derde roept Boy niet voor niks "Jesus" in het volgende panel.
    Het staat natuurlijk niet helemaal 100% vast, maar het is wel de logischte conclusie die je kan trekken.

    Volt
    Ik denk dat het te maken heeft met het Dodenrijk waar Fanny normaalgezien voor altijd moest blijven. Wellicht is dit gefluister een soort gebed of een soort spreuk waardoor het de "ziel" is van Brodie die voor eeuwig bij Mictlantehcutli moet blijven in plaats van Lord Fanny zelf.
    Ik denk het niet. Nadat Fanny de mop heeft verteld mag zij het dodenrijk verlaten, dus is ze volgens mij vrijgesproken en heeft ze de dood ontlopen.
    Volgens mij kan ze met de gefluisterde woorden of bedoelen dat Brodie dan maar in haar plaats naar het dodenrijk moet. Maar dat lijkt mij niet een offer wat de goden snel zullen accepteren.
    Ik denk eerder dat ze uiteindelijk haar vrijkaart opgeeft om King Mob in leven te houden.

    Volt
    Zo vind je nog wel meer bladzijden die verschillende stijlen uit de comicsgeschiedenis proberen te imiteren, wat ik wel een leuk detail vind.
    Pagina 138 is ook niet echt Jill Thompson's stijl. Het doet erg Jugendstilerig aan, wat ik erg graag zie.

    Harlekein
    Het Royal Moonchild is gemaakt om de wereld te heersen nadat zich een proces voltrokken heeft dat ge?nitieerd zou moeten worden door tegenpartij van The Invisibles.
    Zoiets ja, maar helemaal precies wordt het niet duidelijk gemaakt.
    Omdat de creatie eigenlijk een mislukking is geworden, lijkt het mij vreemd als ze ermee doorgaan om het monster als koning te kronen.
    Hier krijg je een beetje hetzelfde dillema als in Preacher. Blijven we bij de tradities of gebruiken we ons gezonde verstand en zoeken we een beter messiah.
    Dat lijkt mij ook een goede reden waarom de andere partij nog steeds Jack will inlijven.

    ------------------
    Zo werd ik gisteravond nog gecorrigeerd door mijn tante nadat ik gezegd had dat mijn vader geen gevoel voor humor had. "Ze bedoelt vast een ander gevoel voor humor".
    Manga's tante | Spam city

  9. #9
    HB Forum Owner Oh!'s Avatar
    Join Date
    January 23rd, 2001
    Posts
    840
    Follows
    0
    Following
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quoted
    0 Post(s)

    Question

    Vraagje tussendoor omdat ik de laatste maanden niet heb bijgehouden hoe het zit met de te verschijnen The Invisibles TPBs: is Entropy in the UK nu al uit of komt dat nog?

    In de Previews van deze maand staat hij tussen het lijstje TPBs, met zo'n blauwe diamant erachter. Kortom, 'New Item.' Maar ik heb de bundel nog steeds nergens gezien. Hoe zit dat, want The Invisibles vol. 2 is al langer in TPB-vorm te krijgen?

    ------------------
    If his body was a temple, it was one of those strange ones where people did odd things to animals in the basement, and if he watched what he ate it was only to see it wriggle.
    thetruth | terrypratchett

  10. #10
    Inactive Member Volt's Avatar
    Join Date
    February 2nd, 2001
    Posts
    42
    Follows
    0
    Following
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quoted
    0 Post(s)

    Post

    <BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Arial">quote:</font><HR>Originally posted by Oh!:
    Vraagje tussendoor omdat ik de laatste maanden niet heb bijgehouden hoe het zit met de te verschijnen The Invisibles TPBs: is Entropy in the UK nu al uit of komt dat nog?
    <HR></BLOCKQUOTE>

    Entropy In The UK is intussen toch al een maandje, misschien zelfs twee, uit. De TPs van vol.2 waren inderdaad allemaal al verschenen nog voor Apocalipstick, wat ervoor zorgt dat nu alleen de 12 nummers van vol.3 in een dikke bundel (of twee, drie dunne) nog moeten verzameld worden. Joy !

    -Stijn



    ------------------
    "Since nobody wants war, why do wars keep happening?" The Illuminatus! Trilogy

Page 1 of 3 123 LastLast

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •