Page 1 of 4 1234 LastLast
Results 1 to 10 of 33

Thread: Wat wil Morrison nu eigenlijk ?

  1. #1
    Inactive Member spondaman's Avatar
    Join Date
    May 16th, 2001
    Posts
    199
    Follows
    0
    Following
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quoted
    0 Post(s)

    Post

    Ik las laatst op newsarama stukjes uit een interview met Grant Morrison, waarin gevraagd werd wat hij van plan was met New X-Men :

    Asked by A&F's Sean T. Collins about his approach to his work with the mutants of New X-Men, Morrison explains that he designed to series to ?engineer a new way of thinking, and it's the biggest audience I've got in comics so far. I just want to get to those kids and change the way they think. Where are we going? What is genetic modification and cloning technology going to do to us? What are the possibilities for mutation? How soon will people like the X-Men walk among us? I think it's just 20 to 30 years!"

    Logische vraag, maar het antwoord was wel erg recht door zee ; hij wil ons gaan opvoeden bleek. Nu hij zo'n enorm publiek heeft, wil hij maatschappelijke problemen aankaarten. Niet zo zeer een oplossing geven, maar eerder de lezer erover na laten denken.
    Xorn is natuurlijk ook niet zomaar uit de lucht gevallen. In de Franse literatuur zijn er talloze voorbeelden van "buitenstaanders" die hun mening geven. Gewoon een slimme manier om een "objectieve" mening over iets te geven.
    Nu lees ik dat er een Afghaanse mutant in een toekomstig verhaal zal verschijnen. Ik ben benieuwd welke les we in dat verhaal voorgeschoteld krijgen.

    Maar behalve onze geestelijke redder te spelen wil hij ons ook reinigen van het Claremont verleden... althans dat maak ik uit een stukje uit zijn column (www.grant-morrison.com) :

    It?s taken awhile to shake through those Christ Claremont influences but I really feel the book becomes mine in year 2. For better or worse.

    Ik ben niet geheel bekend met de Claremont-erfenis, maar ik geloof wel dat de Phoenix daartoe behoord. Daaruit voortkomend is ook de ongelooflijk langdurende relatie tussen Scott en Jean, waar Morrison eindelijk een einde aan lijkt te willen maken.
    In New X Men 128 wordt in de laatste pagina's al duidelijk gemaakt dat er op dat vlak iets staat te gebeuren.
    Eigenlijk gaat dat hele verhaal over veranderingen. De Phoenix maakt haar langverwachte intrede en het zou mij niets verbazen als Jean voorgoed verdwijnt.
    De nieuwe veranderde relatie met de buitenwereld wordt voor het eerst op een onverwachte manier door Fantomex aangekaart.
    En natuurlijk de latente relatie tussen Scott en Emma.

    Ook voor deze relatie zou je een hoop aanwijzingen kunnen vinden in de voorafgaande delen.
    Zo werd in de "Sex sells(http://www.uncannyxmen.net/db/articl...q=4&fldAuto=77) " column van UXN al een hint gegeven over deze ontwikkeling. Ok, het was wel heel erg vergezocht.
    Maar als je de droomwereld in het Nuff Said issue gaat ontleden dan zie je toch ook dat er door de 2 vrouwen gekozen wordt.
    Jeun gaat Xavier redden en Emma steekt haar tong uit en blijft achter... ok, dat betekent nog niets, maar ze blijft achter bij deuren die met hun ogen schieten...mhh.
    Ik weet dat dit ook redelijk vergezocht is, maar dromen betekenen altijd meer dan op het eerste gezicht geimpliceerd wordt en ik verdenk Morrison er ook van dat hij dit gedaan zou kunnen hebben. Daarnaast heb ik nooit echt begrepen wat er zich tussen Jean en Emma afspeelde in dat verhaal en waarom ze haar tong uitstak. Dit zou een verklaring kunnen zijn.

    Het laatste gedeelte is natuurlijk allemaal speculatie, maar het is duidelijk dat Morrison meer in petto heeft voor ons dan je van een comic schrijver zou verwachten.
    Nu hij zo'n groot publiek heeft bereikt zou het zonde zijn om hun ook niet wat bij te brengen... om het althans te proberen.

    De vraag die dan gesteld moet worden is of wij dit moeten slikken ? Wat moeten we hiermee ? Ons huiswerk doen en een betere wereld creeren of gewoon doorgaan met ons leven en New X-Men als amusement blijven zien ?
    Het is een persoonlijke kwestie, maar ik ben erg benieuwd naar de manier waarop jullie new x-men bekijken.

    <font color="#cc6600" size="1">[ July 18, 2002 05:43 AM: Message edited by: spondaman ]</font>

  2. #2
    Senior Hostboard Member Morlun's Avatar
    Join Date
    June 21st, 2001
    Posts
    187
    Follows
    0
    Following
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quoted
    0 Post(s)

    Post

    <BLOCKQUOTE><font size=2 face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><table border="0" width="90%" bgcolor="#333333" cellspacing="1" cellpadding="0"><tr><td width="100%"><table border="0" width="100%" cellspacing="0" cellpadding="2" bgcolor="#FF9900"><tr><td width="100%" bgcolor="#DDDDDD"><font size=2 face="Verdana, Helvetica, sans-serif"> originally posted by Spondaman
    Logische vraag, maar het antwoord was wel erg recht door zee ; hij wil ons gaan opvoeden bleek. Nu hij zo'n enorm publiek heeft, wil hij maatschappelijke problemen aankaarten. Niet zo zeer een oplossing geven, maar eerder de lezer erover na laten denken.</font></td></tr></table></td></tr></table></BLOCKQUOTE>

    Ik noem het eerder nadenken over een mogelijke toekomst. Grant Morisson is een van die mensen die er van overtuigd zijn dat we richting een ander tijdperk gaan en de erfenis van enkele duizenden jaren achter ons laten. Het bekende liedje van een vriendelijkere samenleving die niet meer in het teken zal staan van het materialisme maar meer van het spirituele. Enkele van de tekens die daarop wijzen zijn de toegenomen belangstelling voor het occulte en dingen als stress die de werkmens laten zien dat er een grens bereikt is . Tel daarbij de doorbraken op die verwacht worden op o.a. het gebied van de genetische manipulatie en de quantummechanica en je hebt al een beetje het beeld waar Morisson ons over wil laten denken.

    <BLOCKQUOTE><font size=2 face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><table border="0" width="90%" bgcolor="#333333" cellspacing="1" cellpadding="0"><tr><td width="100%"><table border="0" width="100%" cellspacing="0" cellpadding="2" bgcolor="#FF9900"><tr><td width="100%" bgcolor="#DDDDDD"><font size=2 face="Verdana, Helvetica, sans-serif"> originally posted by Spondaman
    Ik ben niet geheel bekend met de Claremont-erfenis</font></td></tr></table></td></tr></table></BLOCKQUOTE>
    Zo'n beetje alles wat er met de X men is gebeurd tussen 1976 en 1991 hoort bij de Claremont erfenis. Chris Claremont is de geestelijke vader van Wolverine, Colossus e.d. Enkele klassieke verhalen en de bijbehorende gebeurtenissen die van zijn pen komen zijn o.a.: De eerste ontmoeting met Lilandra (de op dat moment afgezette keizerin van het Shi-ar rijk), The Phoenix saga,Days of Future past, God loves, men kills, The trial of Magneto, Fall of the mutants en noem maar op. Kort samengevat is alles wat de X-men heeft gemaakt tot wat het nu is de verdienste va Claremont. Al mag Morisson inmiddels zo'n 10% claimen.

    Gedurende de periode dat Claremont weg was bij de Xmen hebben zijn opvolgers laten zien dat ze eigenlijk geen van allen goed overwegen konden met zijn erfenis. Morisson wilde niet in dezelfde val stappen en heeft daarom de boel omgegooid.

    <BLOCKQUOTE><font size=2 face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><table border="0" width="90%" bgcolor="#333333" cellspacing="1" cellpadding="0"><tr><td width="100%"><table border="0" width="100%" cellspacing="0" cellpadding="2" bgcolor="#FF9900"><tr><td width="100%" bgcolor="#DDDDDD"><font size=2 face="Verdana, Helvetica, sans-serif"> originally posted by Spondaman
    . Daarnaast heb ik nooit echt begrepen wat er zich tussen Jean en Emma afspeelde in dat verhaal en waarom ze haar tong uitstak.</font></td></tr></table></td></tr></table></BLOCKQUOTE>

    Ik loop een beetje achter maar wanneer je de New Xmen annual hebt gelezen dan weet je dat er stevig gesuggereerd is dat Emma en Scott sex hebben gehad op een boot. En Jean heeft lont geroken. Dus wellicht dat dit op de achtergrond heeft meegespeeld.

    <BLOCKQUOTE><font size=2 face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><table border="0" width="90%" bgcolor="#333333" cellspacing="1" cellpadding="0"><tr><td width="100%"><table border="0" width="100%" cellspacing="0" cellpadding="2" bgcolor="#FF9900"><tr><td width="100%" bgcolor="#DDDDDD"><font size=2 face="Verdana, Helvetica, sans-serif"> originally posted by Spondaman
    De vraag die dan gesteld moet worden is of wij dit moeten slikken ? Wat moeten we hiermee ? Ons huiswerk doen en een betere wereld creeren of gewoon doorgaan met ons leven en New X-Men als amusement blijven zien ?</font></td></tr></table></td></tr></table></BLOCKQUOTE>

    Je moet er mee doen wat jou goeddunkt. Voor mij blijft de Xmen (al dan niet nieuw) gewoon goed geschreven amusement.
    Met hier en daar een klein boodschapje...

    <font color="#cc6600" size="1">[ July 18, 2002 01:36 PM: Message edited by: Oh! ]</font>

  3. #3
    HB Forum Owner Oh!'s Avatar
    Join Date
    January 23rd, 2001
    Posts
    840
    Follows
    0
    Following
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quoted
    0 Post(s)

    Post

    Wie was eerder? Tim met deze topic of ik met mijn pen pal van woensdag? Ik zag de topic pas toen mijn column al geschreven was en online stond, dus be?nvloed ben ik zeker niet.

    Hoe dan ook, ik snap Morrisons gedachte. Hij heeft nu het grootste publiek dat hij ooit heeft gehad. Nu kan hij eindelijk dingen aan de kaak stellen die hem als mens dwars zitten, want nu luistert men naar hem. Hij kon bij The Invisibles heel veel roepen, maar dat was preken voor eigen parochie. Nu heeft hij zijn kans. Terecht dat hij die pakt.

    Heb ik er dan geen problemen mee? Jawel. Als je mijn pen pal leest, zie je dat het sarcasme er vanaf druipt. Ik vind het namelijk heel makkelijk, hoor: een Afghaanse mutant. Kom nou toch. Ga toch het kunstgras in de ArenA stofzuigen! Als Morrison echt gaat 'preken' en de politieke moraalridder gaat spelen, is de kans groot dat ik afhaak. Gelukkig schat ik de kans dat hij ordinair gaat preken niet zo hoog in. Het is en blijft Morrison.

    Dan de uitgestoken tong van Emma in New X-Men #121. Zo moeilijk is dat toch niet? Uit het script: Emma sticks her tongue out wickedly. She has no intention of coming to Jean's aid.

    Meer dan dat is het niet. De door Morlun aangehaalde spanning tussen de twee (en de afwijkende manieren van handelen en denken) is verklaring genoeg. Jean valt in een rode zee (hoe symbolisch wil je het hebben) en Emma denkt, "Bekijk het maar!"

  4. #4
    Inactive Member spondaman's Avatar
    Join Date
    May 16th, 2001
    Posts
    199
    Follows
    0
    Following
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quoted
    0 Post(s)

    Post

    <BLOCKQUOTE><font size=2 face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><table border="0" width="90%" bgcolor="#333333" cellspacing="1" cellpadding="0"><tr><td width="100%"><table border="0" width="100%" cellspacing="0" cellpadding="2" bgcolor="#FF9900"><tr><td width="100%" bgcolor="#DDDDDD"><font size=2 face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Originally posted by Oh!:
    Wie was eerder? Tim met deze topic of ik met mijn pen pal van woensdag? Ik zag de topic pas toen mijn column al geschreven was en online stond, dus be?nvloed ben ik zeker niet.
    </font></td></tr></table></td></tr></table></BLOCKQUOTE>

    Jij was eerder, maar ik zat al een week of 2 met dit idee in mn hoofd en de Afghaanse mutant was de spreekwoordelijke druppel.

    Ik denk zelf ook niet dat Morrison de moraalridder uit gaat hangen, ten minste niet op een belerende manier. Hij zal het toch van jezelf af laten hangen.
    Als hij zijn eigen mening toch erg naar voren zal laten komen, kan het weleens vervelend worden.

    En het feit dat Morrison niet meer dan dat in het script van #121 zegt, overtuigd mij toch niet helemaal.
    Er is wel degelijk iets gaande tussen die 3.
    We zullen zien...

  5. #5
    Inactive Member Bobby Drake's Avatar
    Join Date
    February 16th, 2001
    Posts
    17
    Follows
    0
    Following
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quoted
    0 Post(s)

    Post

    Interessant. Dan zit ik nu toch effe snel te plannen om morgen nog even snel het nieuwste nummertje van New X-men aan te schaffen en te kijken of het wat voor mij is. Ik heb de nieuwe lichting van Xmen schrijvers en tekenaars tot nu toe namelijk vermeden. Zeker omdat de tekeningen me niet echt aanstonden, maar als het verhaal pit heeft, dan kunnen me ogen makkelijk wat wennen aan die tekeningen. Als de tekenaar dan ook nog kan tekenen, en het slechts de tekenstijl is die me niet aanstaat, dan zit dat wel goed. Als het verhaal dan maar wat is!! [img]smile.gif[/img]

    maarten

  6. #6
    Senior Hostboard Member Morlun's Avatar
    Join Date
    June 21st, 2001
    Posts
    187
    Follows
    0
    Following
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quoted
    0 Post(s)

    Cool

    <BLOCKQUOTE><font size=2 face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><table border="0" width="90%" bgcolor="#333333" cellspacing="1" cellpadding="0"><tr><td width="100%"><table border="0" width="100%" cellspacing="0" cellpadding="2" bgcolor="#FF9900"><tr><td width="100%" bgcolor="#DDDDDD"><font size=2 face="Verdana, Helvetica, sans-serif"> originally posted by Oh!
    Heb ik er dan geen problemen mee? Jawel. Als je mijn pen pal leest, zie je dat het sarcasme er vanaf druipt. Ik vind het namelijk heel makkelijk, hoor: een Afghaanse mutant. Kom nou toch. </font></td></tr></table></td></tr></table></BLOCKQUOTE>

    Het preken zal heel erg meevallen. Het idee erachter is dat je gewoon dubbel genaaid bent wanneer je na 9-11 een mutant bent en nog moslim ook. Gezien de gekleurde bril die veel Amerikanen op hebben wat deze aanslag betreft is de Afghaanse nationaliteit van Dust (want zo gaat ze heten) puur om te provoceren. Kan ik best waarderen eigenlijk. [img]smile.gif[/img]

  7. #7
    Inactive Member Volt's Avatar
    Join Date
    February 2nd, 2001
    Posts
    42
    Follows
    0
    Following
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quoted
    0 Post(s)

    Post

    <BLOCKQUOTE><font size=2 face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><table border="0" width="90%" bgcolor="#333333" cellspacing="1" cellpadding="0"><tr><td width="100%"><table border="0" width="100%" cellspacing="0" cellpadding="2" bgcolor="#FF9900"><tr><td width="100%" bgcolor="#DDDDDD"><font size=2 face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Originally posted by Morlun:
    Het preken zal heel erg meevallen. Het idee erachter is dat je gewoon dubbel genaaid bent wanneer je na 9-11 een mutant bent en nog moslim ook. Gezien de gekleurde bril die veel Amerikanen op hebben wat deze aanslag betreft is de Afghaanse nationaliteit van Dust (want zo gaat ze heten) puur om te provoceren. Kan ik best waarderen eigenlijk. [img]smile.gif[/img] </font></td></tr></table></td></tr></table></BLOCKQUOTE>


    Als ik me niet vergis, en ik ben bijna 100% zeker dat ik me niet vergis, is die Afghaanse mutant Dust wel al aangekondigd voor 11 september vorig jaar, toen Morrison nog maar net de nieuwe schrijver van NewXmeN was. Dat het na 9-11 een lange tijd stil is geweest rond dit nieuwe lid is natuurlijk logisch, maar ik hoop dat jullie allemaal wel doorhebben dat dit geen plat opportunisme van Morrison is om even de moraal-ridder uit te hangen. Als he Morrison's idee?n wil horen over die aanslagen en het hele wereldbeeld errond, dan moet je maar eens op zijn eigen site gaan kijken en er zijn columns van die periode op nalezen..

    Dit gezegd zijnde : NewXmeN !
    Ik.. beschouw het nog steeds als entertainment. Wellicht probeert Morrison inderdaad meer diepgang en experimentjes in NewXmeN te proppen en zo een heel nieuw publiek "op te voeden", niet alleen qua ideologie of stijl, maar ook op het gebied van evolutie in comics. Maar voor mij, eentje van die eigen parochie van Morrison die de preek al gehoord hebben en appreci?ren, is er eigenlijk niet zo enorm veel aan. Schizmo, ??n van de grootste Invisibles-addicts (toendertijd) van de Benelux, is inmiddels zelfs gestopt met NewXmeN lezen, omdat het voor hem nu eenmaal niet zoveel nieuws biedt.

    Ikzelf blijf wel geboeid door Morrison z'n mainstream probeersels. Ik vind ze leuk, entertainend, maar als je daar dan eens The Filth nalegt, wat een echt uitdagende comic is.. tja, dan weet je het ook wel waar het hart van Morrison echt ligt.
    Maar hij heeft gelijk ! Soms moet je voor een breed publiek schrijven om nieuwe idee?n te lanceren. Soms zal je zelfs wat water bij je wijn moeten schenken vooraleer het grote publiek de pil wil slikken. Homeopatisch schrijven ! Zoals een hele generatie kinderen die filosofie hebben leren kennen door het lezen van Jostein Gaarder's "De Wereld Van Sofie" ! Was dat geen makkelijk geschreven kinderboek geweest, er had geen kat naar omgekeken.

    Kortom : ik ben blij dat Morrison nu steeds meer huiskamers binnendringt. I hope he fucks some minds and creates some nice, wicked, mutant babies in all of your heads ! I mean that in a good way [img]smile.gif[/img]

    -Stijn

  8. #8
    Inactive Member LoSt sOuL #99's Avatar
    Join Date
    February 2nd, 2001
    Posts
    6
    Follows
    0
    Following
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quoted
    0 Post(s)
    Je kan je natuurlijk ook afvragen in welke mate er al propaganda aanwezig is in comics ("god bless the american way" en toestanden)

    Dat Mories eens een keertje andere idee?n propageert, vind ik dan echt niet storend. Nee, ik vind het eerder goed! (Het wordt eens tijd dat die domme Amerikaantjes beginnen te denken!)

    Thomas (Grr!)

  9. #9
    Senior Hostboard Member Morlun's Avatar
    Join Date
    June 21st, 2001
    Posts
    187
    Follows
    0
    Following
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quoted
    0 Post(s)

    Cool

    <BLOCKQUOTE><font size=2 face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><table border="0" width="90%" bgcolor="#333333" cellspacing="1" cellpadding="0"><tr><td width="100%"><table border="0" width="100%" cellspacing="0" cellpadding="2" bgcolor="#FF9900"><tr><td width="100%" bgcolor="#DDDDDD"><font size=2 face="Verdana, Helvetica, sans-serif"> originally posted by Volt
    Dat het na 9-11 een lange tijd stil is geweest rond dit nieuwe lid is natuurlijk logisch, maar ik hoop dat jullie allemaal wel doorhebben dat dit geen plat opportunisme van Morrison is om even de moraal-ridder uit te hangen. Als he Morrison's idee?n wil horen over die aanslagen en het hele wereldbeeld errond, dan moet je maar eens op zijn eigen site gaan kijken en er zijn columns van die periode op nalezen..
    </font></td></tr></table></td></tr></table></BLOCKQUOTE>

    Zojuist even die column weer eens door gelezen en ik ben er nu nog meer van overtuigd dat het preek gehalte wel me zal vallen. Het provoceren blijft echter nog steeds staan.

    Het zal niet direct iets zeggen maar rond 29-9-01 was ie klaar met het schrijven van issue 125. Daarna is begonnen om het boek meer en meer 'zijn'nieuwe richting op te duwen. ik neem aan dat ie daar pas aan het denken is geslagen over Dust. Net ook even een blik geworpen op de X-fan maar daar werd ik niet veel wijzer van.

  10. #10
    Inactive Member spondaman's Avatar
    Join Date
    May 16th, 2001
    Posts
    199
    Follows
    0
    Following
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quoted
    0 Post(s)

    Post

    Ik weet het nog steeds niet hoor.

    In The Invisibles laat hij je ook nadenken over zulk soort dingen, maar dat gaat veel subtieler.
    Het past beter bij het verhaal.

    New X-men is een redelijk simpele comic voor Morrison. Het is een rechtlijnig verhaal zonder al te veel (vooralsnog) verassingen.
    Misschien dat daarom de prekerigheid ook wat duidelijker komt bovendrijven.

    Het is alleen maar goed dat hij de mensen na laat denken... volgens mij weten een hoop Amerikanen niet eens meer hoe dat moet, maar ik moet niet het gevoel hebben dat ik in een klaslokaal zit.
    En ik ben bang dat Morisson met New X Men, wel die kant op gaat.

    Het is allemaal gewoon te duidelijk, te hapklare brokken en dat vind ik jammer.

Page 1 of 4 1234 LastLast

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •