Page 1 of 8 12345678 LastLast
Results 1 to 10 of 78

Thread: De geannoteerde JLA / Avengers

  1. #1
    Inactive Member Gently's Avatar
    Join Date
    March 6th, 2001
    Posts
    347
    Follows
    0
    Following
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quoted
    0 Post(s)

    Post

    Een aparte topic toegewijd aan deze miniserie.

    Ik zal starten met een soort annotatie van deel1.

    Cover rollcall van links naar rechts, boven naar onder:

    Terminus, Starro the Starconqueror
    Plastic Man, Jack of Hearts, Warbird, She-Hulk, Martian Manhunter, Thor, Iron Man
    Aquaman, Quicksilver, Flash, Hawkeye, Vision, Yellowjacket, Superman, Wasp, Batman
    Triathlon, Green Lantern, Scarlet Witch, Wonder Woman, Atom, Captain America

    Het verhaal start op Polemachus, een Marvel dimensie wat een combinatie van barbarisme en technologie omvat. In beeld krijgen we Arkon en Thundra (getrouwd) Hoe de laatste weer haar oog terug heeft gekregen is mij onbekend.

    De volgende scene is Qward, in een DC Universe maar dan gebaseerd op Earth-3 waar de helden schurken zijn. Qward was ooit de thuisbasis van Anti-Monitor.

    Vervolgens zien wij Eternity (Marvel) en The Grandmaster. Eternity is de belichaming van het universum. De introductie van Krona kan uiteraard niets over gezegd worden, die lijkt me nieuw... [img]wink.gif[/img]

    Het JLA gevecht is met Terminus. Een klein wezen in een gigantisch pak die voor de lol werelds ontdoet van voedingsstoffen. De manifestatie van Hal Jordan, de vroegere Green Lantern, als de Spectre is begrijpelijk schokkend daar iedereen die aanwezig is hem bijzonder goed kenden.

    Het Avengers gevecht is met Starro. Een heel oude bekende uit het DC wereldje. Starro verovert werelden door de bewoners over te nemen.

    In het gesprek met Quasar zien we eerst Lobo, een nogal lompe premiejager [img]tongue.gif[/img] bij het Shiar rijk. Het volgende plaatje is mij onduidelijk.

    Duidelijk wordt wel gemaakt dat we hier te maken hebben met de laatste incarnatie Avengers waar Busiek zelf nog voor verantwoordelijk was; Wasp als leidster en Cap, Scarlet Witch en Iron Man als ondercommandanten.

    Flash' tripje naar Marvel is een oud truukje dat Wally West van zijn voorganger Barry Allen heeft geleerd. Daar zijn kracht van de 'Speed-Force' komt dat een typische DC vinding is, kan dit niet werken bij Marvel. (briljant Busiek!)

    De heksenjacht die volgt is een standaard gebeurtenis zo'n beetje in Marvel universum. Hier zien we geen bekenden. Wel wordt Magneto, de grote mutanten activist genoemd. Hij gelooft in separisme en zou het liefst de mensheid uitroeien om de mutanten vrede te geven.
    (duh)

    JLA watchtower beelden: Skrulls (buitenaards oorlogzuchtig Marvel ras) die Thanagar, thuiswereld van Hawkman (oud JLA lid), aanvallen. Mongul, da's Mongul II de zoon van de originele Mongul die Superman een aantal knockouts heeft bezorgd, wordt duidelijk overklast door oude X-Men vijanden genaamd The Brood, parasitaire wezens uit het Marvel Universum.

    The Watcher, een lid van een ras van intergalactische voyeurs, komt kijken wie hij als 'nieuwe buren' heeft gekregen. Beide partijen zijn namelijk op de maan gevestigd. Tamelijk onschuldig mannetje, heeft eed gezworen dat hij niet mag ingrijpen, soort van Star Trek's Prime Directive. Tegenwoordig houdt hij zich daaraan.

    The Grandmaster. Wonder Woman's lasso is een soort leugendetector. De 12 items die genoemd worden zijn mij niet allemaal bekend wat ze kunnen. Laat ik even liggen.

    Hawkeye komt langswippen, hoewel hij officieel geen lid meer is (dacht ik).

    Als DC's helden arriveren, kijkt Aquaman terug naar de 'blue area' waar een oude stad staat (ik weet niet of Attilan daar nog is, de stad van de Inhumans)

    Latveria is het land van Dr Doom, een megolomane dictator. Genosha was een veroverd rijk van Magneto, een vrijhaven voor mutanten. Michigan laat zien dat oude crossovers niet meer tellen want Superman herkent de Hulk niet. De Punisher, een ietwat gestoorde dodelijke vigilante zien we in zijn dagelijkse bezigheid. (had graag het gerefereerd gevecht willen zien !)

    JLA 'assembles' (geintje) op Monster Island waar (duh!) een fikse partij monsters wonen. Zij vinden daar de Ultimate Nullifier, een wapen dat het universum kan 'uitwissen'. Deze is gemaakt door Galactus een planeetetende natuurkracht.

    Metron is, tja je ziet het wel, een door Jack 'the King' Kirby ontworpen wezen. Nogal een enigma. Het apparaat 'Mother Box' is een mechanisch wezen wat een schat aan kennis bezit.

    Als de Avengers op DC aarde een voorraadje schurken verslaan (onbekenden voor mij) verwijst een handtekeningen jager naar JSA en Titans. JSA is een surrogaat JLA, Titans is een groepje tieners.
    Quicksilver verwijst naar het Flash museum voornamelijk gewijd aan Barry Allen.

    De confrontatie. Tja, het kon niet uitblijven. Hawkeye met zijn grote mond verwijst naar Squadron Supreme (o de ironie!) dat ooit als grap gebaseerd was op DC's helden. De Avengers hebben diverse aanvaringen met SS gehad en vaak waren ze idd onder controlle van iemand.

    ffff... th-th-th-that's all folks!

    <font color="#cc6600" size="1">[ September 05, 2003 04:06 PM: Message edited by: Oh! ]</font>

  2. #2
    Inactive Member Gently's Avatar
    Join Date
    March 6th, 2001
    Posts
    347
    Follows
    0
    Following
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quoted
    0 Post(s)

    Post

    De machtsinstrumenten van Marvel:

    Soul Gems: 6 verschillende edelstenen die een bepaalde macht hebben. Samen werd ze ooit gebruikt om de Infinity Gauntlet te maken waardoor de drager daar van oppermachtig was.

    Casket of Ancient Winters: een Asgardiaans (Thor's thuiswereld) magische doos dat de totale realiteit in oneindige winter kan veranderen. Met als gevolg dat een machtig wezen in staat is om Ragnarok (eind der tijden) uit te voeren.

    Evil Eye: een magisch wapen dat onvoorstelbare hoeveelheden energie kan bevatten.

    Cosmis Cube: een soort 'geest in de fles' Vervult wensen en lijkt daar geen grenzen in te hebben.

    Ultimate Nullifier: Massa (en dan bedoel ik natuurkundige massa) vernietigingswapen.

    Wand of Watoomb: magische scepter dat een magisch wezen enorm versterkt en zelfs een zware dobber wordt voor Meester Magier Dr Strange.

  3. #3
    Defunkt
    Guest Defunkt's Avatar

    Exclamation

    Typt met ogen dicht heb verrekte snel door gescrold..want ik moet minstens nog een week wachten voor mijn pakket arriveert of langer en dan weet ik niet eens of ik die krijg...heel afentoe kunnen ze me niet leveren. AAAAHHHHH!! en ik wacht ook al met smart op 1602. Maar ik zag wel al dingen en het is vast zo'n lekkere epos..zoals vroeger en van die wanzinniger hoeveelheden personages en teams en alleen Perez kan op een lucifer doosje het hele Marvel universum kwijt!!! [img]wink.gif[/img]

  4. #4
    Inactive Member Gently's Avatar
    Join Date
    March 6th, 2001
    Posts
    347
    Follows
    0
    Following
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quoted
    0 Post(s)

    Post

    machtsinstrumenten uit het DC universum:

    Bell, Wheel and Jar: of meer juist:
    The green bell of Uthool, the silver wheel of Nyorlath and red jar of Calythos. Drie magische voorwerpen die drie bijzonder machtige wezens kunnen oproepen.

    Medusa Mask:
    een masker (duh) dat de drager de kracht geeft om andermans emoties (zeer krachtig) te controleren.

    Spear of Destiny:
    Legendarisch machtsobject dat enorme krachten teweeg kan brengen. Drager krijgt controle over magische wezens en is in staat de 'Gotterdammerung' op te roepen (zie Ragnorok)

    Power Battery:
    het middel om Green Lantern's ring op te laden. Schijnbaar onuitputtelijk dus dat zal ook wel krachtig zijn [img]wink.gif[/img]

    Orb of Ra:
    gemaakt uit een komeet deel. Zorgde ervoor dat Metamorpho ontstond. Zou de elementen controleren.

    Book of Eternity:
    Magisch boek, bevat 'Power of Shazam' en is de bron van Captain Marvel (DC uiteraard [img]tongue.gif[/img] )

  5. #5
    Senior Hostboard Member Morlun's Avatar
    Join Date
    June 21st, 2001
    Posts
    187
    Follows
    0
    Following
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quoted
    0 Post(s)

    Post

    Posted by Gently
    Hawkeye komt langswippen, hoewel hij officieel geen lid meer is (dacht ik).

    Als DC's helden arriveren, kijkt Aquaman terug naar de 'blue area' waar een oude stad staat (ik weet niet of Attilan daar nog is, de stad van de Inhumans)
    <font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Volgens mij is Hawkeye nog wel een reservelid. Ondanks zijn tijd bij de Thunderbolts. Beast bijv is ook nog steeds een Avenger.

    Atillan is vernietigd. Zal het straks nog eens opzoeken.

    <font color="#cc6600" size="1">[ September 05, 2003 10:54 AM: Message edited by: DennisX ]</font>

  6. #6
    Inactive Member Gently's Avatar
    Join Date
    March 6th, 2001
    Posts
    347
    Follows
    0
    Following
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quoted
    0 Post(s)

    Post

    Originally posted by DennisX:
    Volgens mij is Hawkeye nog wel een reservelid. Ondanks zijn tijd bij de Thunderbolts. Beast bijv is ook nog steeds een Avenger.
    <font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Hawkeye nam ontslag aan het eind van Avengers 12 en brak zijn lidmaatschapspas. Hiermee wilde hij de Avengers van de verantwoordlijkheid verlossen indien de T-Bolts over de schreef zouden gaan. Of hij idd ook zijn reserve status hiermee verloor is een goeie vraag, maar ach wat zou het?

  7. #7
    HB Forum Owner Oh!'s Avatar
    Join Date
    January 23rd, 2001
    Posts
    840
    Follows
    0
    Following
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quoted
    0 Post(s)

    Post

    Ik heb je topictitel aangepast om je werk wat meer eer aan te doen, Bernard. Vind je wel goed, h?? Anders krijg ik weer te horen dat ik arrogant, betweterig en neerbuigend ben (graaft alvast een kuil voor de volgende haattopic van xlife666).

    [img]smile.gif[/img]

    Maar serieus, dus dit is wat Busiek eigenlijk in honderdachtenveertig voetnoten had willen verwerken? Ik ben ergens toch wel blij dat Marvel van dat systeem is afgestapt. Ik wil een verhaal ook kunnen lezen zonder een moeras van die voetnoten.

  8. #8
    Inactive Member Harlekein's Avatar
    Join Date
    February 2nd, 2001
    Posts
    103
    Follows
    0
    Following
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quoted
    0 Post(s)

    Post

    Leuk topic. Ik zal 'm zeker onthouden voor wanneer ik de TPB lees.

    <font color="#cc6600" size="1">[ September 05, 2003 05:19 PM: Message edited by: harlekein ]</font>

  9. #9
    Inactive Member Pee-Duh-Bee's Avatar
    Join Date
    April 24th, 2003
    Posts
    127
    Follows
    0
    Following
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quoted
    0 Post(s)

    Post

    Anders ik wel! Maar als je een keer een zee van tijd hebt, is het toch de moeite waard om door te lezen, al was het maar om nog meer ontzag te krijgen voor het werk dat er in is gestoken.

    Al de machtsmiddelen uit de Marvel- en DC-universums snel doorkijkend, duizelde het me al... en dan heb ik het nog niet eens goed gelezen. Mag ik concluderen dat ik iets mis door die JLA/Avengers-uitgave over te slaan...?

    Pee

  10. #10
    Defunkt
    Guest Defunkt's Avatar

    Exclamation

    Originally posted by P e e:
    ...Mag ik concluderen dat ik iets mis door die JLA/Avengers-uitgave over te slaan...?

    Pee
    <font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">JA!! Net als harlekein moet je dan wachten tot de TPB, das leuk kan je alles lezen maar zoiets ( vooral jij als ex-losse nummer verzamelaar!) Wil je toch meteen lezen!!?? Ik bedoel hier hebben we allemaal op gewacht!!!!!! [img]tongue.gif[/img]
    Enne denk maar zo hoeveel kost die comic..hmmmm onder de 5 Euro per maand??? Misschien veel als je moet bezuinigen op comics maar ik heb altijd voor mezelf deze tip, als ik alle pakjes sigaretten of snacks ( ja een kroket trekken kost tegenwoordig ook 1,50!! pakje sigaretten ruim 3 Euro) die ik koop per maand kom ik ook op 5 EURO!! LOL als ik die laat liggen sla ik altijd twee vliegen in 1 klap ik bezuinig op "slechte" dingen en ik kan weer meer comics kopen! [img]wink.gif[/img]

Page 1 of 8 12345678 LastLast

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •