Page 1 of 4 1234 LastLast
Results 1 to 10 of 36

Thread: De 'wait for the trade' mentaliteit

  1. #1
    Senior Hostboard Member Morlun's Avatar
    Join Date
    June 21st, 2001
    Posts
    187
    Follows
    0
    Following
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quoted
    0 Post(s)

    Post

    Op dit board is al vaak gesproken over tradepaperback versus de 'monthly'comic. Of over de leesvoorkeuren van mensen. Wil je iedere maand een shotje of in een keer een overdosis?

    Nu gaan we eens kijken naar de andere kant van de medaille. Lees hier de noodkreet van Sleeper schrijver Ed Brubaker.

    Hoewel er nog enkele andere kantjes aan het probleem zitten stelt hij in dit interview dat men door te wachten op een paperback een verkeerd signaal afgeeft aan de uitgever. Daar is men geneigd om te denken dat een slecht verkopende monthly geen paperback waard is.
    Een bekend probleem waar veel comicmakers bij Image ook mee kampen want buiten Brubaker is Rex Mundi tekenaar Eric J ook een bekend tegenstander van de 'wait for the trade'mentaliteit.

    Het klinkt een beetje als een vicieuze cirkel.

    <font color="#cc6600" size="1">[ October 19, 2003 08:19 AM: Message edited by: Oh! ]</font>

  2. #2
    Inactive Member Hobbes!'s Avatar
    Join Date
    December 23rd, 2001
    Posts
    36
    Follows
    0
    Following
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quoted
    0 Post(s)

    Post

    Waarom geven ze dan geen dingen meteen in TP uit.

    Doen ze met boeken ook, gaan ze ook niet iedere maand ??n hoofdstuk in de winkels brengen. Als je kwalitatief goed spul hebt en de Tp goed aan de man brengt dan wil ik wedden dat ie goed verkoopt.

    From Hell is naar ik meen ook alleen in GN uitgebracht, blankets ook. Gigantische voordeel daarvan is dat je een verhaal in ??n keer kunt vertellen zonder dat je iedere keer onderbrekingen hebt.

    En Brubaker schrijft werkelijk waar geweldig...maar ik heb ook op de trade gewacht voor sleeper. Transmetropolitan en 100 bullets staan er trouwens ook bekend om dat ze in de losse verkoop weinig verkopen maar regelrechte toppers zijn in trades. Sommige series/verhalen lenen zich gewoon meer voor trades.

  3. #3
    HB Forum Owner Oh!'s Avatar
    Join Date
    January 23rd, 2001
    Posts
    840
    Follows
    0
    Following
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quoted
    0 Post(s)

    Post

    Het is inderdaad een vicieuze cirkel. Als lezers een goede nieuwe serie ontdekken en gaan wachten op de TPB, dan denkt de uitgeverij aan de hand van de verkoopcijfers dat het niks is. Gevolg: de serie wordt stopgezet en komt misschien helemaal niet meer in gebundelde vorm op de markt. Dat schiet dus inderdaad niet op, zeker vandaag de dag, nu de 'wait for the trade' mentaliteit steeds sterker wordt.

    Marvins oplossing is een aardige, maar of het werkt? Zou een uitgeverij een 'reguliere' serie TPBs willen uitgeven? Ik noem maar wat: Fables maandelijks stopzetten en vervangen door een nieuwe TPB, eens in de zes maanden? Hmm, ik weet het niet.

  4. #4
    Inactive Member Doctor Vreemd's Avatar
    Join Date
    February 8th, 2001
    Posts
    39
    Follows
    0
    Following
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quoted
    0 Post(s)

    Post

    Originally posted by Hobbes!:
    From Hell is naar ik meen ook alleen in GN uitgebracht,
    <font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Nope..

    Ik begrijp die jongens wel, ze krijgen ook nog eens veel minder geld voor hun werk.. Zij moeten het vooral hebben van de maandelijkse verkoop. Wait for the trade, kun je makkelijk doen met grote titels zoals de Ultimate titels, met kleine b.v. vertigo en image titels?? Get them while you can.. Nu staan ondanks het feit dat titels als Sleeper en Fables gigantisch gewaardeerd worden die titels in de alle onderste regionen van de verkooplijst, het is een godswonder dat die 2 uberhaupt nog niet gecanceled zijn. Dat gaat zo niet goed....

  5. #5
    Inactive Member Gently's Avatar
    Join Date
    March 6th, 2001
    Posts
    347
    Follows
    0
    Following
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quoted
    0 Post(s)

    Post

    Originally posted by Hobbes!:

    From Hell is naar ik meen ook alleen in GN uitgebracht
    <font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Ik denk dat je misleid bent door het feit dat From Hell oorspronkelijk bij Tundra vandaan kwam en de trade bij Eddie Cambell Comics. Tweede volume hetzelfde verhaal, maar dan de trade bij Kitchen Sink.

    Back to topic:
    dit is voor mij de reden om niet over te stappen op trades. 'Vroegah' werden er alleen maar trades uitgegeven van memorabele delen uit een run. Houen zo! Het alleen produceren van een trade zal een zeer beperkte markt hebben dankzij de aantrekkelijkheid van de relatief lagere prijs van een maandelijkse comic en de eenvoud om halverwege te zeggen: het staat me niet aan, hier koop ik verder niets van. Ook is de drempel om in te stappen in een nieuwe serie die alleen in trades wordt geleverd hoog. Aan 1 comicje proberen val je geen buil.

  6. #6
    HB Forum Owner Oh!'s Avatar
    Join Date
    January 23rd, 2001
    Posts
    840
    Follows
    0
    Following
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quoted
    0 Post(s)

    Post

    Dus eigenlijk ben jij ook van mening dat de Wait for the Trade mentaliteit een probleem is voor maandelijkse comics?

    Het grappige is, dat TPBs de laatste jaren eindelijk als volwaardig zijn gaan meetellen. Vroeger (toen alles beter was, ook de Stripdagen) was een TPB een leuke manier om gaten in je collectie op te vullen. Tegenwoordig wachten mensen bewust op een TPB! Het is een cultuuromslag waar de makers nog even goed op in moeten springen.

  7. #7
    Inactive Member Gently's Avatar
    Join Date
    March 6th, 2001
    Posts
    347
    Follows
    0
    Following
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quoted
    0 Post(s)

    Post

    Originally posted by Oh!:
    Dus eigenlijk ben jij ook van mening dat de Wait for the Trade mentaliteit een probleem is voor maandelijkse comics?
    <font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Absoluut. Als de trade blijft bestaan, zal dit de doodsteek voor de comics met een kleine oplage zijn. Iets nieuws proberen zal alleen weggelegd zijn voor de groten waardoor we vele parels kunnen mislopen. Denk aan het genoemde From Hell...

    Want niet alleen zal de drempel voor de kopers hoger liggen, ook voor de uitgeverij zal dat opgaan. Het moge duidelijk zijn dat de huidige Trade geile mentaliteit bovenal gebaseerd is op de al goedlopende series. Kortzichtig zal dat als 'extra winst' worden gezien. Kijkend naar Fables ea zal de twijfel toenemen omdat er geen sprake is van 'extra winst' maar hoopvolle inkomsten die de comic in kwestie boven het break-even-point houden.

    Mocht het echter alsnog doorzetten, dan zullen de verkooplijsten aangepast moeten worden met de tradeverkoop data. Ik ben in feite heel benieuwd nu Unthinkable in tpb uit is, wat de uiteindelijke cijfers van deze arc zijn geworden...

  8. #8
    Inactive Member Hobbes!'s Avatar
    Join Date
    December 23rd, 2001
    Posts
    36
    Follows
    0
    Following
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quoted
    0 Post(s)

    Post

    From hell was dan een fout voorbeeld (staat FH dan niet ten onrechte te boek als GN? of is mijn definitie van GN fout?)

    Van europese stripalbums komen ook eens per jaar (als je mazzel hebt) een deel van uit.

    Ik vind dat er t? krampachtig vastgehouden wordt aan het maandelijkse principe. Kijk, bij series als X-Men, Batman e.d. zijn lopende series gewoon beter voor het verhaal, verloop e.d.

    Mischien is het verschil tussen film en serie een mooie vergelijking? Sommige verhalen lenen zich meer voor film, sommige meer voor een serie. Een serie over Jurassic Park zou na 5 afleveringen dodelijk saai worden, maar in een film past het wel perfect. Sopranos idem dito, maar dan omgekeerd [img]smile.gif[/img]

    Het zou mij niets verbazen dat je met complete verhalen in trade vorm (dus g??n bundeling van comics, maar gewoon ??n dikke doorlopende bundel) een goede plek in de boekenhandel kunt veroveren.

    Tel daarbij de mogelijkheden die er plots bijkomen (men zit niet vast aan het 'geforceerde' einde na 24/32 pagina's, m??r ruimte voor verhaallijnen die niet onderbroken worden etc.) op en ik denk dat je een gat in de markt hebt.

    Maar ja, wie heeft er de ballen om 't uit te proberen?

  9. #9
    Inactive Member The_Silver_Armadillo's Avatar
    Join Date
    February 2nd, 2001
    Posts
    46
    Follows
    0
    Following
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quoted
    0 Post(s)

    Cool

    Maar als de TPB van Sleeper goed verkoopt, is dat geen indicatie dat er een groot genoeg lezerspubliek is voor de serie? Een uitgever kan dan besluiten een kleinere oplage maandelijkse comics te drukken (voor de die-hard original comics format liefhebbers) en snel daarna een TPB.

    En From Hell is inderdaad in delen uitgebracht maar of iets een Graphic Novel is of niet heeft naar mijn idee geen bal te maken of het in maandelijkse delen of in een keer wordt uitgegeven.

  10. #10
    Inactive Member Hobbes!'s Avatar
    Join Date
    December 23rd, 2001
    Posts
    36
    Follows
    0
    Following
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quoted
    0 Post(s)

    Post

    Originally posted by The_Silver_Armadillo:
    Maar als de TPB van Sleeper goed verkoopt, is dat geen indicatie dat er een groot genoeg lezerspubliek is voor de serie? Een uitgever kan dan besluiten een kleinere oplage maandelijkse comics te drukken (voor de die-hard original comics format liefhebbers) en snel daarna een TPB.
    <font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">ik denk dat dat te veel kost.


    En From Hell is inderdaad in delen uitgebracht maar of iets een Graphic Novel is of niet heeft naar mijn idee geen bal te maken of het in maandelijkse delen of in een keer wordt uitgegeven.
    <font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">wat is dan het verschil tussen een graphic novel en een TPB?

    <font color="#cc6600" size="1">[ October 19, 2003 08:10 AM: Message edited by: Hobbes! ]</font>

Page 1 of 4 1234 LastLast

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •