Page 1 of 4 1234 LastLast
Results 1 to 10 of 40

Thread: Mark Z. Danielewski´s House of Leaves

  1. #1
    Inactive Member Tom Groot's Avatar
    Join Date
    February 6th, 2001
    Posts
    105
    Follows
    0
    Following
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quoted
    0 Post(s)

    Lightbulb

    Afgelopen februari heb ik dit bijzondere boek voor mijn verjaardag gekregen. Pas tijdens mijn vakantie had ik tijd om er eens goed voor te gaan zitten. En dit is een boek waar je goed voor moet gaan zitten. Maar als je eenmaal begint te lezen, gaat het snel en kun je het nauwelijks neerleggen. Uiteindelijk heb ik het boek in iets meer dan twee volle dagen uitgelezen.

    Inmiddels is het ruim twee maanden geleden dat ik het heb uitgelezen. Tijd om eens een paar ballonnetjes op te laten over intrigerende passages. Voor de goede orde: ik heb de Engelstalige zwart-witte editie. Op pagina III wordt het de 2nd Edition genoemd, maar dat zou een verzinsel kunnen zijn.

    Pagina 73: Daisy wil graag het spelletje "Always" met Navidson spelen. Zampan? merkt op: "?always? slightly mispronounces ?hallways?. It also echoes it."
    Het is natuurlijk een creepy stukje waar je koude rillingen van krijgt, maar wat is de verdere relevantie? In het voorgaande heeft Zampan? al de nodige aandacht aan echo?s besteed en alles bij elkaar wordt gesuggereerd dat echo?s heel belangrijk zijn in het huis. Maar verderop in het boek komt dit niet of nauwelijks meer aan de orde. Is dat weer een typisch voorbeeld van Zampan??s pretentieuze geraaskal of mis ik iets?

    Pagina 253 e.v.: Tom gaat duidelijk op geheel eigen wijze met de situatie om. Hij noemt het onbekende wezen "Mr. Monster" en vertelt moppen. (De leukste mop is die over de paus en de zeven dwergen, op pagina 259.) Op een gegeven moment wordt het hem teveel en gaat hij een beetje flippen. Maar in het grootste deel van Tom?s Story benadert Tom de situatie met ironie en humor. Is Tom een beetje onvolwassen. Ik denk dat het gewoon een begrijpelijke manier is om met zo?n bizarre situatie om te gaan. (Het feit dat Tom zit te blowen, zal er misschien ook wat mee te maken hebben.)

    Pagina 306: Navidsons opmerking dat zijn voedsel en batterijen eigenlijk "non gratum anus rodentum" zijn, is geestig maar lijkt een beetje out of character. Hier lijkt Zampan? haast zelf te spreken, in plaats van Navidson woorden in de mond te leggen.

    Pagina 336: Johnny Truant vertelt dat, bij het herstellen van de door Zampan? doorgehaalde passages over de Minotaurus, hij "a particularly disturbing coincidence" ontdekt heeft. Johnny vertelt, voor zover ik heb kunnen zien, niet welk toeval dat is. Weet iemand meer dan ik?

    Pagina 354: Karen benadert een aantal autoriteiten op diverse terreinen, om hun mening over The Navidson record te vragen. Een groot aantal van die mensen is mij onbekend. Zijn ze inderdaad verzonnen?

    Pagina 368: hier blijkt dat "Delial", de naam die Navidson jarenlang bij tijd en wijle heeft lopen mompelen, de naam is die hij verzonnen heeft voor het meisje op zijn Pulitzer prijs-winnende foto. In hoeverre zijn Navidsons ervaringen als fotograaf relevant voor het boek?

    Pagina 398: de eerste droom is natuurlijk enorm symbolisch, hij lijkt sterk op Navidsons laatste tocht in het huis. De tijd voor die laatste tocht is een soort vagevuur voor Navidson. Als hij op een gegeven moment besluit in het water te springen, oftewel het huis in te gaan, wordt hij door het huis "beoordeeld" en uiteindelijk terugbezorgd bij Karen.
    Hoe zit het met de tweede droom? Daar begrijp ik veel minder van. En de derde droom ontbreekt helaas geheel.

    Pagina 406-407: voelt iemand zich anders door het lezen van dit boek? Ik gelukkig niet, maar erg pakkend is het boek wel.

    Pagina 422: de opmerkingen op deze pagina zijn mijns inziens van wezenlijk belang voor het doorgronden van het personage Navidson. Een interessant punt dat hier gemaakt wordt, is dat Navidson door het huis gedwongen wordt om betrokken te zijn, om niet louter te observeren en vast te leggen maar om zelf iets te ondernemen. Zo komt het in House of Leaves vaak voor dat belangrijke punten in korte stukjes, voetnoten of haast terloops worden aangestipt.

    Een aantal meer algemene punten over het boek wil ik ook nog aansnijden.
    * The Navidson record bereikt een cultstatus die verdraaid veel lijkt op de cultstatus die The Blair Witch Project heeft bereikt. Toeval, of is Danielewski een fan van laatstgenoemde film?
    * Is het huis slecht? Dat wil zeggen, slecht in de zin dat het "een kwaad" herbergt, zoals in een horrorfilm?
    * Wat gebeurt er op het einde met Johnny Truant? Dat ontzettend psychedelische stuk is op een gegeven moment niet meer te volgen.
    In de rest van het boek zie je Johnny langzaam maar zeker aftakelen. Wordt hij, door zijn werk aan Zampan??s aantekeningen, op de een of andere manier be?nvloed of gaat hij domweg onderdoor aan de drugs?

  2. #2
    Inactive Member Crusade666's Avatar
    Join Date
    August 25th, 2001
    Posts
    26
    Follows
    0
    Following
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quoted
    0 Post(s)

    Post

    Klinkt leuk. Is het een thriller of een drama?

    Zie je trouwens over 6 dagen!



    ------------------

  3. #3
    Inactive Member -steven-'s Avatar
    Join Date
    February 2nd, 2001
    Posts
    72
    Follows
    0
    Following
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quoted
    0 Post(s)

    Post

    Dit moet ik even kwijt :

    Tom, een topic van jou ! smile hehe ga je nu wat meer posten ook smile hehe
    Oke in weet het ben soms Irritant !

    Maar goed nu de topic, Ik heb de tijd er voor genomen om het te lezen en jah het klink leuk maar ik zit in geld nood, wil nog een nieuwe AMD Thunderbird 900 kopen in oct.
    smile

    -steven-

    ------------------
    "Is it a bird ?"
    "No"
    "It is a Plane"
    "No"
    "It's BARMAN"

  4. #4
    Inactive Member Manga's Avatar
    Join Date
    December 26th, 2000
    Posts
    378
    Follows
    0
    Following
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quoted
    0 Post(s)

    Post

    Ik heb 'm toevallig een week of twee geleden eindelijk uitgelezen. De versie die ik heb is wel in kleur gedrukt, dwz. dat 'huis' in welke taal dan ook in het blauw gedrukt is.

    Je kunt inderdaad niet aan die Blair Witch vergelijking ontkomen, ik kan me voorstellen dat Danielewski er misschien door geinspireert was of vice versa want voor zover ik van Disinfo begrepen heb had "The House of Leaves" al geruime tijd een soort van cult status op het net omdat hij het daar in eerste instantie gepubliceert zou hebben. Ik kan met niet herinneren wanneer de Blair Witch is uitgekomen, maar het is een beetje een de kip of het ei vraag waar misschien met enig geneuzel op het net uit valt te komen.

    Uhm... voor mij werkten de quotes helemaal achterin erg verhelderend over wat het huis allemaal zou kunnen zijn en dan denk ik eigenlijk niet eens aan slecht. Maar wat dan wel precies is ook weer erg moeilijk, zoals in het boek al wordt aangegeven kan het verschillende (metaphorische) betekenissen hebben of ook 'gewoon' een huis zijn.

    Wat Johnny Truant betreft zou je aan de hand van de brieven van zijn moeder kunnen vermoeden dat hij toch haar kant op gaat, in ??n van haar brieven legt ze geloof ik ook min of meer uit dat hij een speciaal iemand is en dat pillen en andere middelen hem nog zullen verleiden en dat hij daarvoor op moet passen. Ik vermoed dat hij psychose aanvallen oid. heeft, tenminste.. zo klinkt het voor mij.

    Sorry dat ik geen pagina nummers noem, ik wil altijd graag van mezelf zeggen dat ik niet zo fanatiek ben maar het feit heet dat ik gewoon aarts lui ben.

    Het interessantste aan dit boek vind ik (en dan moet ik toch ff een pagina nummer opzoeken, al weet ik niet in hoeverre dit per editie overeen zal komen) deel C. van de Zampano Appendix, de 2e foto van losse papieren links boven in de hoek. Goed lezen, erg leuk.

    Ik houd meer van speculeren dan van echte antwoorden en "House of Leaves" daar kun je zeker nog een tijdje over door denken.

    Het schijnt dat de CD van Poe luisteren ook erg behulpzaam is, dat is Danielewski's zus.



    ------------------

  5. #5
    HB Forum Owner Oh!'s Avatar
    Join Date
    January 23rd, 2001
    Posts
    840
    Follows
    0
    Following
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quoted
    0 Post(s)

    Lightbulb

    <BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Arial">quote:</font><HR>Originally posted by Manga:
    Het schijnt dat de CD van Poe luisteren ook erg behulpzaam is, dat is Danielewski's zus.<HR></BLOCKQUOTE>

    Van wie had je die informatie ook alwe-- oh, ja. Van mij. Heh. biggrin

    Maar serieus, dat klopt. De CD 'Haunted' van Poe is niet alleen zeer de moeite van het beluisteren waard, het is een erg boeiende 'appendix' van het boek. Eigenlijk is het de soundtrack. Stoer gedaan, knap uitgewerkt.

    Morgen zal ik wat dieper op het boek zelf ingaan.

    ------------------
    Terrorisme is voor mietjes.
    warrenellis | badwriter

  6. #6
    Inactive Member Tom Groot's Avatar
    Join Date
    February 6th, 2001
    Posts
    105
    Follows
    0
    Following
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quoted
    0 Post(s)

    Post

    [QUOTE]Originally posted by -steven-:
    Dit moet ik even kwijt :

    Tom, een topic van jou ! smile hehe ga je nu wat meer posten ook smile hehe



    Olav zat ook al helemaal te soppen in zijn schoenen: ik, die voor het eerst een topic open! wink
    Ik zal wel wat meer gaan posten (ik post overigens de laatste tijd al wat meer), want ik studeer weer. Heb je toch wat meer tijd.


    ------------------
    "Er gaat niets boven een heerlijk dikke ochtendsigaar."
    - Warren Ellis, Bad Writer

  7. #7
    Inactive Member Tom Groot's Avatar
    Join Date
    February 6th, 2001
    Posts
    105
    Follows
    0
    Following
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quoted
    0 Post(s)

    Post

    <BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Arial">quote:</font><HR>Originally posted by Manga:
    voor zover ik van Disinfo begrepen heb had "The House of Leaves" al geruime tijd een soort van cult status op het net omdat hij het daar in eerste instantie gepubliceert zou hebben.

    <HR></BLOCKQUOTE>

    Dat doet me aan iets anders denken. Op een gegeven moment belandt Johnny Truant, als hij tegen het einde van het boek op reis is, in een cafe waar hij wat mensen ontmoet die op internet House of Leaves, door Zampan? met voetnoten door Johnny Truant, hebben gelezen. Dat is toch wel heel bizar.
    1) Als het boek voorafgaand aan de gedrukte versie inderdaad op internet verschenen is, zou dit stuk daar dan ook al in gestaan hebben? Ik zou me kunnen voorstellen dat Danielewski het wel cool vond om dit stuk erbij te schrijven voor de gedrukte versie.
    2) Even binnen de logica van het boek naar deze passage kijkend: is dit gewoon een hallucinatie van Johnny, of wordt zijn wereld inderdaad vervormd doordat hij Zampan??s aantekeningen gelezen heeft? Sowieso geloof ik dat minstens de helft van Johnny?s verhaal voortspruit uit diverse drugs en / of alcohol.

    ------------------
    "Er gaat niets boven een heerlijk dikke ochtendsigaar."
    - Warren Ellis, Bad Writer

  8. #8
    Inactive Member Tom Groot's Avatar
    Join Date
    February 6th, 2001
    Posts
    105
    Follows
    0
    Following
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quoted
    0 Post(s)

    Post

    <BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Arial">quote:</font><HR>Originally posted by Crusade666:
    Klinkt leuk. Is het een thriller of een drama?

    <HR></BLOCKQUOTE>

    Dat is een goede vraag. House of Leaves is een boek dat zich niet makkelijk in een bepaald genre laat onderbrengen. "Horror" is het eerste genre dat te binnen schiet, maar het boek is niet vaak echt eng. Het is eerder "unheimlich" te noemen. "Paranormale psychologische thriller" is mijn beste poging om een etiket op het boek te plakken.

    Laat ik overigens voor mensen die het boek niet kennen, kort schetsen waar het over gaat zodat ze weten wat ze kunnen verwachten. Het verhaal wordt in verschillende lagen verteld: ene Johnny Truant vertelt hoe hij een verhaal leest dat door ene Zampan? geschreven is. Dat verhaal beschrijft een film die gaat over een gezin dat in een huis gaat wonen dat van buiten kleiner is dan van binnen. Er is een deur die van buitenaf gezien op een blinde muur zou moeten uitkomen, maar die van binnenuit leidt naar een oneindig doolhof. Verschillende groepen avonturiers gaan op onderzoek uit en stuiten daarbij op een monster... maar geen monster zoals we dat in een Hollywoodfilm zouden tegenkomen.
    Het boek is expres nogal warrig geschreven, zodat je als lezer uit verschillende puzzelstukjes het verhaal moet reconstrueren. En zelfs dan krijg je nooit een volledig beeld.
    Ik vind het een fascinerend boek en ik hoop dat veel mensen mijn voorbeeld zullen volgen en het lezen.

    ------------------
    "Er gaat niets boven een heerlijk dikke ochtendsigaar."
    - Warren Ellis, Bad Writer

  9. #9
    Inactive Member Manga's Avatar
    Join Date
    December 26th, 2000
    Posts
    378
    Follows
    0
    Following
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quoted
    0 Post(s)

    Post

    Zoals ik het op het moment nog het meest zie is een deel van wat Truant ons verteld inderdaad niet gebeurd en komen die waanvoorstellingen en van zijn moeder (erfelijk belast) en van zijn eigen geschiedenis en van overmatig drugs gebruik en van het lezen van een toch wel heel erg bizar boek over een wel heel erg bizarre film.

    Zoiets...

    ------------------

  10. #10
    Inactive Member Volt's Avatar
    Join Date
    February 2nd, 2001
    Posts
    42
    Follows
    0
    Following
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quoted
    0 Post(s)

    Post

    Dit boek klinkt als een film van David Lynch, gemengd met de comic Arkham Asylum. I like it already. Ik had wel al van het boek gehoord, en het zelfs op Amazon UK al even in mijn shopping cart gelegd, maar uiteindelijk heb ik het toch niet gekocht omdat ik hier nog zoveel onuitgelezen boeken heb liggen en er binnenkort alweer een schooljaar zit aan te komen en ik dus andere dingen zal moeten gaan lezen.
    Maar House Of Leaves staat alvast in mijn mentale lijstje van cultuur die ik dringend eens moet opsnuiven.

    -Stijn

    ------------------
    "Since nobody wants war, why do wars keep happening?" The Illuminatus! Trilogy

Page 1 of 4 1234 LastLast

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •