Page 1 of 11 12345678910 ... LastLast
Results 1 to 10 of 101

Thread: Film: The Matrix Reloaded

  1. #1
    HB Forum Owner Oh!'s Avatar
    Join Date
    January 23rd, 2001
    Posts
    840
    Follows
    0
    Following
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quoted
    0 Post(s)

    Post

    Wat? The Matrix Reloaded draait precies een dag in de Nederlandse bioscopen en ik heb op dit board nog geen recensie gelezen? Dat kan niet! Tijd voor een eigen topic.

    Zelf ga ik morgen naar de bios (en ja, slimmerds, ik ga naar The Matrix Reloaded), maar ik heb bewust alle recensies en Making Of specials gemeden. De vorige film werkte omdat ik geen idee had waar het over ging en dat vind ik een prima aanpak, dus dat doe ik nu weer. Wel heb ik toevallig gehoord dat deze film heel abrupt eindigt... praktisch midden in een sc?ne.

    We zullen zien. [img]graemlins/chat.gif[/img]

  2. #2
    Senior Hostboard Member Morlun's Avatar
    Join Date
    June 21st, 2001
    Posts
    187
    Follows
    0
    Following
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quoted
    0 Post(s)

    Pijnlijk, hoe iemand je soms voor kan zijn. Vandaag naar The matrix: reloaded geweest en ik kan zeggen dat het een heel aardige film is.

    In feite draait de film om een scene. Ja precies, die ene scene die ook heel dominant in de trailer aanwezig is. Verder natuurlijk de huis- tuin- en keukenfilosfietjes zoals: de zin van het leven, Is er leven na de dood, waarom emotie de logica beinvloed etc, etc...

    Wat denk ik typisch aan deze film was waren toch wel de gemengde reakties na afloop. Degene die nauwleijks bekend waren met deel 1 en op basis van de trailer een actiefilm verwachtte kwamen bedrogen uit. Zij waren degen die de film saai noemde terwijl de overigen die op de hoogte was van de rest en verder durfde te kijken dan alleen de zeer fraaie beelden de film goed vonden.

    Over fraaie beelden gesproken. In mijn ogen zag Trinity (of moet ik zeggen Carrie Ann nog iets?) er nu wel aantrekkelijk uit. Maar dat terzijde.

    Zoals Oh! hierboven al opmerkt is de film ineens afgelopen maar gebeurt dit wel met een pracht van een cliffhanger en een heel goede overgang naar de aftiteling. (Rage against the machine anyone?)

    <font color="#cc6600" size="1">[ May 16, 2003 04:38 PM: Message edited by: DennisX ]</font>

  3. #3
    Inactive Member The_Silver_Armadillo's Avatar
    Join Date
    February 2nd, 2001
    Posts
    46
    Follows
    0
    Following
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quoted
    0 Post(s)

    Cool

    Ik vond het een goede film. Net zoals The Matrix veel actie (de highway chase is behoorlijk spectaculair!) met interessante filosofische gedachten. De eerste helft zal voor de echte actieliefhebbers behoorlijk saai zijn maar die zullen waarschijnlijk toch geen boodschap hebben aan het debat over vrije wil en determinisme. Ook is er misschien een overdaad aan kung-fu maar mij stoorde het niet. Trouwens laat M:R zien hoe je een Superman film zou kunnen maken. "You'll believe a man can fly, indeed!"
    Ik wil em nog een keer bekijken, vanwege de actie maar ook omdat ik dankzij twee jengelende 12- jarigen een deel van de Architect speech heb gemist.
    Al in al ben ik al verwend dit jaar wat films betreft. Eerst X-Men 2, nu The Matrix:Reloaded en voer een paar maanden Matrix:Revolutions. Geweldig!

    En voor wie het nog niet wist. Na de credits is er een trailer voor Matrix:Revolutions dus blijf zitten.

    <font color="#cc6600" size="1">[ May 16, 2003 06:03 PM: Message edited by: The_Silver_Armadillo ]</font>

  4. #4
    Senior Hostboard Member Morlun's Avatar
    Join Date
    June 21st, 2001
    Posts
    187
    Follows
    0
    Following
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quoted
    0 Post(s)

    Talking

    <BLOCKQUOTE><font size=2 face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><table border="0" width="90%" bgcolor="#333333" cellspacing="1" cellpadding="0"><tr><td width="100%"><table border="0" width="100%" cellspacing="0" cellpadding="2" bgcolor="#FF9900"><tr><td width="100%" bgcolor="#dddddd"><font size=2 face="Verdana, Helvetica, sans-serif"> Posted by the Silver Armadillo
    Trouwens laat M:R zien hoe je een Superman film zou kunnen maken. "You'll believe a man can fly, indeed!"</font></td></tr></table></td></tr></table></BLOCKQUOTE>

    Dat vond ik inderdaad knap. Toen ik de vliegende Neo in de trailer zag dacht ik echt dat het allemaal vreselijk over the top zou zijn. Maar dat hele idee van het vliegen past prima in de film.

    <BLOCKQUOTE><font size=2 face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><table border="0" width="90%" bgcolor="#333333" cellspacing="1" cellpadding="0"><tr><td width="100%"><table border="0" width="100%" cellspacing="0" cellpadding="2" bgcolor="#FF9900"><tr><td width="100%" bgcolor="#dddddd"><font size=2 face="Verdana, Helvetica, sans-serif"> Posted by the silver armadillo
    En voor wie het nog niet wist. Na de credits is er een trailer voor Matrix:Revolutions dus blijf zitten.</font></td></tr></table></td></tr></table></BLOCKQUOTE>

    En die heb ik dus gemist.... [img]graemlins/grrr.gif[/img]

    &lt;font color="#cc6600" size="1"&gt;[ May 17, 2003 03:21 AM: Message edited by: DennisX ]&lt;/font&gt;

    <font color="#cc6600" size="1">[ May 17, 2003 03:21 AM: Message edited by: DennisX ]</font>

  5. #5
    Inactive Member Martijn van Turnhout's Avatar
    Join Date
    April 5th, 2002
    Posts
    52
    Follows
    0
    Following
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quoted
    0 Post(s)

    Post

    Ik heb hem gisteravond gezien en de film viel me ontzettend tegen...

    De film barstte van de uitleg, waarbij de scene met de Architect wel het hoogtepunt is. Zulke momenten zijn gewoon ontzettend saai, langdradig en ze voegen niks inhoudelijks toe aan het plot.

    The Matrix 1 had ook filosofische momenten, maar deze werden juist goed gebruikt in het plot. Bij 'Reloaded' had ik het gevoel dat zulke momenten erin gegooid werden om de film interessant te laten lijken.

    Teveel expositie. Das het eerste waar ik aan denk bij The Matrix Reloaded. Toegegeven, er zijn twee briljante scenes: Neo die tegen honderden agenten vecht (waarom vliegt hij niet meteen weg?) en natuurlijk de snelweg-scene. Adembenemend goede scenes. Heerlijke actie, natuurlijk fysiek onmogelijk om uit te voeren en juist daarom zo de moeite waard van het bekijken.

    Het eerste uur was nogal saai in opzet. Goed, we zien Zion en de speech van Morpheus was wel aardig, maar Zion barst van de cliches: een oude en wijze raadslid die Neo verder leidt, een bezorgde echtgenoot die bang is dat haar man iets overkomt in de Neb, een klein en irritant jochie dat opkijkt tegen Neo en een gluiperige verrader.

    Later wordt ons, erg omslachtig en weinig verhelderend, duidelijk gemaakt dat The Matrix ook zelfstandige programma's bevat. The Oracle, nu agent Smith en Persephone en haar echtgenoot. Maar waarom? Als de Matrix gebouwd is voor maar ??n doel, namelijk het gebruiken van de bio-energie van de mensheid, waarom zouden de machines een revolutie riskeren door rebellerende programma's in de Matrix te zetten? En waarom moet the Oracle altijd zo lang doorzeveren?

    Nee, de film viel mij tegen. De Matrix 1 had een duidelijke opzet, maar Reloaded doet teveel z'n best om hipper en filosofischer dan deel 1 te zijn.

    Hij krijgt van mij een 6. Voor de geweldige actie-scenes.

  6. #6
    HB Forum Owner Oh!'s Avatar
    Join Date
    January 23rd, 2001
    Posts
    840
    Follows
    0
    Following
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quoted
    0 Post(s)

    Post

    <BLOCKQUOTE><font size=2 face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><table border="0" width="90%" bgcolor="#333333" cellspacing="1" cellpadding="0"><tr><td width="100%"><table border="0" width="100%" cellspacing="0" cellpadding="2" bgcolor="#FF9900"><tr><td width="100%" bgcolor="#dddddd"><font size=2 face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Originally posted by Martijn van Turnhout:
    De film barstte van de uitleg.</font></td></tr></table></td></tr></table></BLOCKQUOTE>

    Zonder de rest van je recensie te hebben gelezen (omdat ik pas vanavond naar de bios ga): dit punt van kritiek geldt net zozeer voor de eerste Matrix film. Als je die goed bekijkt, moet je tot de conclusie komen dat ook daar bijna elke dialoog pure expositie is. Dat werd toen gered door de ontzettende 'wauw'-factor... en ik ben benieuwd of dat in Reloaded weer zo is.

  7. #7
    Inactive Member Martijn van Turnhout's Avatar
    Join Date
    April 5th, 2002
    Posts
    52
    Follows
    0
    Following
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quoted
    0 Post(s)

    Post

    Heb je op zich gelijk in, The Matrix deel 1 legde ook veel uit over de computerwereld... maar vertrouw mij maar als ik zeg dat deel 2 echt OVERKILL is.

    Alle informatie wordt in een belachelijk tempo aan de kijker voorgeschoteld. De eerste helft van de film is nogal traag, maar de tweede helft lijkt alles te compenseren door er zoveel mogelijke expositie in te proppen.

    En het werkt gewoon niet, naar mijn mening.

  8. #8
    Inactive Member NateGrey's Avatar
    Join Date
    April 2nd, 2001
    Posts
    8
    Follows
    0
    Following
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quoted
    0 Post(s)

    Post

    <BLOCKQUOTE><font size=2 face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><table border="0" width="90%" bgcolor="#333333" cellspacing="1" cellpadding="0"><tr><td width="100%"><table border="0" width="100%" cellspacing="0" cellpadding="2" bgcolor="#FF9900"><tr><td width="100%" bgcolor="#dddddd"><font size=2 face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Originally posted by Oh!:
    <BLOCKQUOTE><font size=2 face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><table border="0" width="90%" bgcolor="#333333" cellspacing="1" cellpadding="0"><tr><td width="100%"><table border="0" width="100%" cellspacing="0" cellpadding="2" bgcolor="#FF9900"><tr><td width="100%" bgcolor="#dddddd"><font size=2 face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Originally posted by Martijn van Turnhout:
    De film barstte van de uitleg.</font></td></tr></table></td></tr></table></BLOCKQUOTE>

    Zonder de rest van je recensie te hebben gelezen (omdat ik pas vanavond naar de bios ga): dit punt van kritiek geldt net zozeer voor de eerste Matrix film. Als je die goed bekijkt, moet je tot de conclusie komen dat ook daar bijna elke dialoog pure expositie is. Dat werd toen gered door de ontzettende 'wauw'-factor... en ik ben benieuwd of dat in Reloaded weer zo is.
    </font></td></tr></table></td></tr></table></BLOCKQUOTE>
    Dat vond ik ook het grootste minpunt van Matrix 1. Het verhaal kwam maar niet op gang. Leuke effects, leuk concept, maar het was veeeeeeeeeel te duidelijk een eerste deel. (En dat maakte zelfs het wauw-effect niet 100% goed.) Dat was dan ook de reden dat die film me maandag op TV niet kon boeien. Gekoppeld aan de gruwelijk irritante reclame-onderbrekingen (die SBS NOG irritanter wist te maken) heb ik hem na een uurtje uitgezet en ben leukere dingen gaan doen.
    Deel 1 was filmisch vernieuwend, maar verhaal-technisch zwak. Ben benieuwd wat deel 2 daar tegenover zet. Ik ga maar eens proberen hem vanmiddag te zien...

  9. #9
    Senior Hostboard Member Morlun's Avatar
    Join Date
    June 21st, 2001
    Posts
    187
    Follows
    0
    Following
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quoted
    0 Post(s)

    Talking

    <BLOCKQUOTE><font size=2 face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><table border="0" width="90%" bgcolor="#333333" cellspacing="1" cellpadding="0"><tr><td width="100%"><table border="0" width="100%" cellspacing="0" cellpadding="2" bgcolor="#FF9900"><tr><td width="100%" bgcolor="#dddddd"><font size=2 face="Verdana, Helvetica, sans-serif"> Posted by Martijn van Turnhout
    Teveel expositie. Das het eerste waar ik aan denk bij The Matrix Reloaded. Toegegeven, er zijn twee briljante scenes: Neo die tegen honderden agenten vecht (waarom vliegt hij niet meteen weg?) en natuurlijk de snelweg-scene. Adembenemend goede scenes. Heerlijke actie, natuurlijk fysiek onmogelijk om uit te voeren en juist daarom zo de moeite waard van het bekijken.

    Het eerste uur was nogal saai in opzet. Goed, we zien Zion en de speech van Morpheus was wel aardig, maar Zion barst van de cliches: een oude en wijze raadslid die Neo verder leidt, een bezorgde echtgenoot die bang is dat haar man iets overkomt in de Neb, een klein en irritant jochie dat opkijkt tegen Neo en een gluiperige verrader.

    Later wordt ons, erg omslachtig en weinig verhelderend, duidelijk gemaakt dat The Matrix ook zelfstandige programma's bevat. The Oracle, nu agent Smith en Persephone en haar echtgenoot. Maar waarom? Als de Matrix gebouwd is voor maar ??n doel, namelijk het gebruiken van de bio-energie van de mensheid, waarom zouden de machines een revolutie riskeren door rebellerende programma's in de Matrix te zetten? En waarom moet the Oracle altijd zo lang doorzeveren?</font></td></tr></table></td></tr></table></BLOCKQUOTE>

    Het is nogal logisch waarom Neo niet meteen weg vliegt. In het begin is er tenslotte sprake van een redelijk aantal agenten. Pas als de overmacht te erg wordt maakt ie dat ie wegkomt.

    Je zult me niet horen ontkennen dat de eerste drie kwartier van de film wat minder opwindend zijn maar om nu te zeggen dat het allemaal omslachtig en veel te clichematig is, nee. De echtgenote en het jochie worden op een goede wijze in het verhaal van de film gewerkt zonder al te voorspelbaar te zijn en jouw interpretatie van het raadslid is ronduit verkeerd. De man houdt Neo zijn twijfels voor en kijkt eerder op een bepaalde manier tegen hem op dan dat hij hem van advies voorziet.

    Het verhaal van de zelfstandige programma's leek me wel logisch. Hoewel ik niet beweer het helemaal doorgrond te hebben durf ik wel te roepen dat ik het zeker niet zo onwaarschijnlijk vind als jij. Vergeet niet dat je te maken hebt met een kunstmatige intelligentie en als deze programma's implementeert dan kan het gewoon gebeuren dat ze van hun vastgestelde pad afwijken en eigen inzichten ontwikkelen. Daar is wederom het Oracle een goed voorbeeld van.

    Al met al valt het allemaal wel mee en is het niet zo teleurstellend als jij denkt.

    <font color="#cc6600" size="1">[ May 17, 2003 06:43 AM: Message edited by: DennisX ]</font>

  10. #10
    Inactive Member Martijn van Turnhout's Avatar
    Join Date
    April 5th, 2002
    Posts
    52
    Follows
    0
    Following
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quoted
    0 Post(s)

    Post

    Ik waardeer jouw perspectief van de film, maar JA... het is WEL zo teleurstellend als ik zelf denk. [img]biggrin.gif[/img]

    Persoonlijk vind ik het wel clichematig... de echtgenote en het jochie? Vervelend en wel degelijk voorspelbaar. Het raadslid, sowieso het hele 'raad'concept van Zion is achterhaald en saai, is precies clich? om de reden die jij uitlegt. Namelijk: verheldering. Het zijn altijd oudere figuren die de jonge held raad geven op zijn pad naar verlichting/verlossing blablabla...

    Kortom, been there, done that. The Matrix 1 was juist zo verfrissend op dat gebied.

    Dat van die programma's... ik weet het niet. Is Smith nu ook een 'rogue' programma? Waarom heeft The Oracle nu opeens wel bescherming nodig? Waarom komt Neo nu pas met de vraag aan The Oracle: "Wat ben je eigenlijk?" Wat voor rollen speelden Persephone en haar echtgenoot in het groter geheel?

    En waarom was er in hemelsnaam sprake van zo'n gigantische anti-climax?

    Nee, hij viel mij absoluut tegen. The Matrix vind ik een geweldige film, een van de beste die ik ken. Maar Reloaded doet wel erg overdreven z'n best om nog filosofischer en hipper over te komen dan z'n grote broer.

    <font color="#cc6600" size="1">[ May 17, 2003 07:24 AM: Message edited by: Martijn van Turnhout ]</font>

Page 1 of 11 12345678910 ... LastLast

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •