Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 18

Thread: Film: Matrix Revolutions

  1. #1
    Inactive Member Gently's Avatar
    Join Date
    March 6th, 2001
    Posts
    347
    Follows
    0
    Following
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quoted
    0 Post(s)

    Post

    Geen idee waar de gisteren geplaatste topic is gebleven, dus opnieuw maar...

    Mijn persoonlijke indruk: mooie film door goede effecten gerealiseerd. Verhaal is mi een van de beste ooit. Acteerwerk is niet bijzonder goed maar werd ook niet echt ruimte aan gegeven. Helaas enkele overbodige cliche's (dat rotjoch dat Neo gered zou hebben in deel 2 bijvoorbeeld) maar daar tegenover staat een verrassende uitkomst mbt Trinity en Neo - zo dood als het maar kan.

    De film zelf.

    Uiteraard staat de film bol van de symboliek wat we inmiddels gewend zijn. Helemaal overeenstemmend zullen ze niet, daar de broertjes er een eigen draai aan hebben gegeven.

    Duidelijk is dat Achitect en Oracle vergelijkbaar Order & Chaos zijn; dat behoeft geen uitleg neem ik aan. De 'Frenchman' (naam kwijt) zou je kunnen vergelijken met het karakter uit Dante's Inferno: Minos, wat de Trainman Charon maakt. Daar de vrouw van de 'Frenchman' Persephone heet, zou je eerder aan Hades denken maar gezien het feit de de 'Frechman' zich meer als smokkelaar tussen de machinewereld en de Matrix laat kennen lijkt Minos beter.

    Maar toch zijn dezen niet belangrijk. Het draait in de drie delen van de Matrix niet om dergelijke bijzaken, maar om de strijd tussen mens en machine. Iets wat deel drie laat zien dat dit nutteloos is; ooit zal een van de twee het definitieve onderspit delven terwijl beiden afhankelijk van elkaar zijn.

    Zoals iemand ooit over deel 1 zei: Thanks a fucking lot Morpheus! You freed us from the machines, now we just have a barren, radioactive piece of shit which was earth!

    En zo is het, de machines kunnen niet verslagen worden omdat anders de mens het niet overleefd (Zion is niet groot genoeg om miljarden te behuizen). De mens kan niet verslagen worden omdat de machines hen nodig hebben.

    Dat is wat Neo, dankzij het nihilistische gedrag van Agent Smith, doorkrijgt en daarom aan The Architect de wapenstilstand voorlegt.

    Is dat een bevredigend einde? Nee, natuurlijk niet, we hadden het liefst gehad dat de mens als overwinnaar uit de bus kwam. Maar juist dat is de kracht van deze film; geen verheerlijking van de krachten van de mens maar de acceptatie dat er meer is en dat je je daar soms bij neer moet leggen.

    <font color="#cc6600" size="1">[ November 10, 2003 01:34 PM: Message edited by: Oh! ]</font>

  2. #2
    Inactive Member The Ro's Avatar
    Join Date
    February 17th, 2003
    Posts
    72
    Follows
    0
    Following
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quoted
    0 Post(s)

    Post

    dan kan ik de theorie die meende dat machines, niet mensen, in de matrix zaten weg gooien... [img]graemlins/cell.gif[/img] Wake up

    <font color="#cc6600" size="1">[ November 10, 2003 10:38 AM: Message edited by: Ro. ]</font>

  3. #3
    HB Forum Owner Oh!'s Avatar
    Join Date
    January 23rd, 2001
    Posts
    840
    Follows
    0
    Following
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quoted
    0 Post(s)

    Post

    Originally posted by Gently:
    Geen idee waar de gisteren geplaatste topic is gebleven
    <font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Geen idee! Ik was het in ieder geval niet. Ik heb wel jouw topictitel veranderd, want er is verdomd weinig Off Topics aan een filmtopic over Matrix Revolutions!

    Ik kan me trouwens wel vinden in een stukje uit het NRC: "Het filosofisch shoppen van het eerste deel is in de vervolgen gereduceerd tot het format van games, de idee?n ondergeschikt gemaakt aan kilo's kogels en al dan niet virtuele gevechten - die nog altijd imposant zijn, maar waar we sinds deel 1 aan gewend zijn geraakt."

    Vooral dat gewend raken, is een interessant puntje, omdat ik dat in meer recensies tegenkom. Vooruitgang went heel snel. Misschien was de tijd tussen The Matrix en The Matrix Reloaded (vier jaar) wel te lang?!

  4. #4
    Inactive Member Gently's Avatar
    Join Date
    March 6th, 2001
    Posts
    347
    Follows
    0
    Following
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quoted
    0 Post(s)

    Post

    Hoewel er idd minder filosofische conversaties werden gevoerd, bevatten de vervolgen nog degelijk filosofische achtergronden. Maar ja, dat is het 'em: achtergronden. Dat wordt eigenlijk alleen maar gewaardeerd door de fans.

    Wat mij trouwens alleszins meeviel is dat mijn vermoeden (zie oude Reloaded topic) dat de 'echte wereld' ook een programma zou zijn.

    Ik had dit verwacht daar Neo (slotscene) onbegrijpelijkerwijs in staat was Sentinels tegen te houden. En juist dit vertoon van krachten in de echte wereld geeft Revolutions een nieuwe dimensie. Of had de titel Evolutions moeten zijn? [img]wink.gif[/img]

  5. #5
    Senior Hostboard Member Morlun's Avatar
    Join Date
    June 21st, 2001
    Posts
    187
    Follows
    0
    Following
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quoted
    0 Post(s)

    Post

    Posted by Gently
    Geen idee waar de gisteren geplaatste topic is gebleven, dus opnieuw maar...
    <font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Ik had het idee dat er veel animo voor was dus ik heb hem voortijdig gewist.

    Het doet me deugd dat jullie hem gemist hebben. [img]graemlins/heart.gif[/img]

    <font color="#cc6600" size="1">[ November 10, 2003 04:14 PM: Message edited by: DennisX ]</font>

  6. #6
    HB Forum Owner Oh!'s Avatar
    Join Date
    January 23rd, 2001
    Posts
    840
    Follows
    0
    Following
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quoted
    0 Post(s)

    Post

    Originally posted by Gently:
    Maar ja, dat is het 'em: achtergronden. Dat wordt eigenlijk alleen maar gewaardeerd door de fans.
    <font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Je bedoelt, de mensen die meer in de film willen zien dan wat er is?

    Sorry, maar als je kritiek op zo'n manier gaat verpakken, doe ik mee, hoor. [img]smile.gif[/img]

    En voor de goede orde, ik reken mezelf ook absoluut tot 'de fans.' Ik geef toe dat de filosofische achtergrond nog aanwezig is, maar vind het in vergelijking met de eerste Matrix te marginaal geworden. Het is nu meer achtergrond voor grote actiesc?nes.

    Wat mij trouwens alleszins meeviel is dat mijn vermoeden (zie oude Reloaded topic) dat de 'echte wereld' ook een programma zou zijn.
    <font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Voorspelbaar, maar ik ben toch benieuwd of dat niet een heel stuk interessanter geweest zou zijn. Nu wordt het in ??n zin opgelost. Tja.

    Wat ook niet meer echt werd aangestipt, was het in Reloaded gelanceerde idee dat Neo niet de eerste was die 'in opstand' is gekomen. In dat beruchte gesprek (monoloog) met de Architect werden veel hints gegeven... die in Revolutions niet ter sprake zijn gekomen. Ze liggen misschien verscholen in de allerlaatste sc?ne uit Revolutions, maar het is toch jammer dat er zo weinig mee is gedaan.

  7. #7
    Inactive Member Gently's Avatar
    Join Date
    March 6th, 2001
    Posts
    347
    Follows
    0
    Following
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quoted
    0 Post(s)

    Post

    Originally posted by Oh!:
    </font><blockquote><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><hr /><font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Originally posted by Gently:
    Wat mij trouwens alleszins meeviel is dat mijn vermoeden (zie oude Reloaded topic) dat de 'echte wereld' ook een programma zou zijn.
    <font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Voorspelbaar, maar ik ben toch benieuwd of dat niet een heel stuk interessanter geweest zou zijn. Nu wordt het in ??n zin opgelost. Tja.

    </font><hr /></blockquote><font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Opgelost? Niet echt lijkt me. De derde film draait om Neo's begrip mbt zijn krachten en waarom Neo ook in de 'echte' wereld invloed kan uitoefenen op machines.

    let op hoe in de eerste delen werd gesuggereerd
    door Morpheus dat Neo in de Matrix meer zou kunnen dan de wetten toe zouden staan. Nu blijkt dus dat zijn 'mind over matter' veel meer omvat dan alleen de zgn droomwereld.

    Dit reken ik toe aan 'evolutie'. Het feit dat Architect bij de zesde versie een gelijke uitslag verwachtte is omdat hij (zoals Oracle zegt) geen voldoende rekening houdt met 'variables'. Ofwel Order houdt te veel rekening met een orderlijke gang van zaken.

    Dit doet Architect beseffen dat hij opnieuw gefaald heeft (eerste falen: een perfecte wereld) en dat wanneer hij opnieuw eenzelfde Matrix zou maken er uiteindelijk een incarnatie van 'The One' zou komen die niet stopt en niet wapenstilstand aan zal bieden

  8. #8
    Inactive Member Harlekein's Avatar
    Join Date
    February 2nd, 2001
    Posts
    103
    Follows
    0
    Following
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quoted
    0 Post(s)

    Post

    Ik denk dat jij een andere film hebt gezien dan ik. Ik was behoorlijk enthousiast na deel 2 over de mogelijkheden. Maar in 3 zien we daar helemaal niks van terug. Plots word Smith als de bedreiging uitgeroepen. Neo maakt een deal met de machines en de hele strijd is voorbij?

    Ehm... Was het niet zo dat de machines de mensen voor een reden hadden als kasplantjes hadden opgesloten? Is die nu ineens onbelangrijk? Waarom zou de machine zich aan zijn woord houden? Gevoel voor eer? Als ze dat gevoel hadden, dan zouden ze de mens ook niet zo gewetenloos uitbuiten.

    Maar wat ik nog het meest schadend vind is hoe alle beloftes van diepgang vals bleken te zijn. Een paar mythologische namen en verwijzingen naar moderne en oude verhalen, maar daar blijft niets van overeind staan. Het blijft bij vage verwijzingen en daardoor kan ik het als niks anders zien dan pretentieuze lulkoek en opvulling.

    Ik moet dan ook helaas de cynisten over deel 2 gelijk geven toen ze dit destijds al voorspelden.

    Het is ook meteen pijnlijk duidelijk dat de woorden "Het was altijd als trilogie bedoeld" puur onzin zijn. De delen zijn zo onsamenhangend ten opzichte van elkaar dat je geenzins een doordacht plot er in kunt zien.

    Maar ja, mooie actie, stoere machines en een cool 'superhelden' gevecht tussen Neo en Smith. Leuke popcorn film.

  9. #9
    HB Forum Owner Oh!'s Avatar
    Join Date
    January 23rd, 2001
    Posts
    840
    Follows
    0
    Following
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quoted
    0 Post(s)

    Post

    Originally posted by Gently:
    Opgelost? Niet echt lijkt me.
    <font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Nee, met 'opgelost' bedoel ik net iets anders. In Reloaded komt de vraag naar boven waarom Neo ook 'superkrachten' bezit buiten de Matrix. Het lag toen voor de hand te speculeren dat de gewone wereld ook een soort computerprogramma is.

    In Revolutions wordt dat heel gemakkelijk 'opgelost' door iemand te laten roepen (ik weet niet eens meer zeker wie dat was, maar ik dacht het Oracle), dat zijn Neo's Matrix-krachten doorklinken in de echte wereld. Dat bedoelde ik dus met een 'gemakkelijke oplossing.' Er werd veel gesuggereerd, maar het wordt in ??n zin (een opmerking terzijde, nota bene) afgehandeld.

    Verder sluit ik me bij Richards opmerkingen hierboven aan... wat opvallend is, omdat wij heel verschillend dachten over Reloaded.

  10. #10
    HB Forum Owner Oh!'s Avatar
    Join Date
    January 23rd, 2001
    Posts
    840
    Follows
    0
    Following
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quoted
    0 Post(s)

    Post

    Nog even uit de algemene filmtopic...

    Posted by Maguffin:
    Naast mij werd **spoiler-delete** al een kleine 5 minuten eerder dood verklaard/ gewenst
    <font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Volgens mij waren mijn letterlijke woorden: "Ja, ga nou maar dood!" [img]smile.gif[/img]

    Van meerdere mensen die naar Revolutions zijn geweest, hoor ik dat die sterfsc?ne veelal dezelfde 'gevoelens' heeft opgeroepen: geen meeslepend drama, maar eerder een gevoel van 'schiet eens op!'

Page 1 of 2 12 LastLast

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •